Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10065-XX00EJ65-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
11.11.2024 - 14.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.03.2025 - 21.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Metropolia Ammattikorkeakoulu, Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Opintojakso
- C-10065-XX00EJ65
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Omaan tahtiin eteneminen ajalla 31.3.-21.5.2025, lisätietoa Moodle-työtilassa.
Tavoitteet
Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Sisältö
- toimintakyky ja toimintakyvyn esteet neuropsykiatrisella lapsiasiakkaalla - autismikirjo lapsiasiakkaalla - tarkkaavuuden ja keskittymisen vaikeus (ADHD ja ADD) lapsiasiakkaalla - Touretten syndrooma lapsiasiakkaalla - neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan kohtaaminen eri ympäristöissä - neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen eri ympäristöissä - tutustuminen neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön
Aika ja paikka
Orientaatio kurssiin Moodlessa ja etenemistä tukeva live-streamattu virtuaaliluento 31.3.2025 klo 13-16 (Zoom) (tallenne jälkikäteen katsottavissa).
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa, keskeinen teos on Sollasvaara, Oksanen 2019. Esteille hyvästit, mutta tarkennetaan kirjallisuusvalikkoa viimeistään kurssin alussa mahdollistaen myös verkkomateriaalivaihtoehdot.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat vuorovaikutteiset luennot, ongelmakeskeinen opiskelu (PBL), keskustelu, kirjallisuuden opiskelu, havainnointiin perustuva opintokäynti, verkko-opiskelu Kurssi toteutetaan (lähes) kokonaan virtuaalitoteutuksena ja kokonaan tai suurelta osin itsenäisenä opiskeluna, jolloin opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalin, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa. Mahdollisen havainnointitehtävän opiskelija toteuttaa yksin tai ryhmässä. Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös live-streamatulla ja tallentein jälkikäteen katsottavalla opetuksella (Eeva Tawast), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella ja/tai opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön. Tiettyä läsnäoloaikaa ei vaadita tällä kurssilla lainkaan, vaan eteneminen on mahdollista omassa tahdissa kurssin aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen opetus, PBL, opintokäynti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen varsinainen tentti on auki Moodlessa 21.5.2025 (3h valinnaisella ajalla klo 8-18 välillä). Kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta tenttiin (3h ao. aikaväleillä): 1. 2.6.2025 (3h välillä klo 11-16) 2. 10.6.2025 (3h välillä klo 8-12)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaaminen osoitetaan oppimistehtävin ja verkkotentillä; sen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt uusintatenttipäivinä (kaksi vaihtoehtoa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Esitietovaatimukset
Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.