Kiertotalouden edistäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: C-10065-LX00GK95-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 15.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Korkeakoulu
- Metropolia Ammattikorkeakoulu, Leiritie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 50
- Opintojakso
- C-10065-LX00GK95
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tarjotaan Gantt-kaaviossa ensimmäisenä päivänä
Tavoitteet
Missio Tavoitteena on tarjota teoreettinen viitekehys, työkalut ja terminologia, jotka mahdollistavat osaavan toiminnan liiketoiminnan ja insinööritieteiden rajapinnassa toteutettavissa projekteissa – erityisesti liiketoimintamallien ja markkinointisuunnitelmien suunnittelussa ja kehittämisessä. Opiskelijat pääsevät työskentelemään todellisessa kiertotalouteen liittyvässä liiketoiminta–insinöörihankkeessa ideasta tuotteen kehittämiseen saakka. Samalla kurssi tarjoaa mahdollisuuden vastavuoroiseen tiedonvaihtoon eri koulutusohjelmien välillä, kuten liiketalouden ja tekniikan aloilla. (Huom. Kurssi suoritetaan samanaikaisesti projektikurssin ja kolmannen kiertotaloutta käsittelevän kurssin kanssa.) Tavoitteet • Korostaa sosiaalisen vastuun hyötyjä käytännön esimerkkien kautta, erityisesti kiertotalouden näkökulmasta • Ymmärtää kiertotalouden liiketoimintamalleja sekä alan eri toimintaympäristöjä ja tuotteita • Ymmärtää toimitus- ja arvoketjujen toimintaa – materiaalien kulku raaka-aineista loppukäyttäjälle • Osata kehittää liiketoimintamalli sekä kattava markkinointi- tai liiketoimintasuunnitelma • Saada yleiskuva liiketoiminnan tieteellisistä ja psykologisista perusteista • Saada syvällinen ymmärrys markkinoinnin johtamisprosessista, markkinointijärjestelmästä, sen keskeisistä osista sekä ulkoisista PESTLE-tekijöistä • Ymmärtää edellä mainitut prosessit strategisen yrittäjyyden ja yritysstrategian näkökulmasta • Kehittää perusosaamista liiketoimintaviestinnässä ja strategisessa ajattelussa • Saada konteksti olemassa olevan monialaisen osaamisen syventämiselle ja soveltamiselle • Kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, erityisesti työskenneltäessä uusien ihmisten, eri kulttuurien, tieteenalojen ja taustojen kanssa • Omaksua projektinhallinnan periaatteet (PMBOK*) ja PMP-osaaminen; ymmärtää projektityön, organisaatioiden ja kulttuurien kansainvälinen näkökulma sekä soveltaa näitä taitoja niin opinnoissa kuin työelämässä * PMBOK = Project Management Body of Knowledge (IPMA = International Project Management Association)
Sisältö
Painopistealueet: • Kiertotalouden liiketoimintamallit • Kestävät yhteiskunnat • Katsaus: innovaatiotoiminnan perusteet • Katsaus: projektinhallinnan perusteet • Teollisen projektin elinkaari ja toteutettavuustutkimus • Katsaus: liiketoiminnan perusluonne • Suunnittelu ja strategian muodostaminen • Markkinoinnin kilpailukeinot ja strategiat • Liiketoimintamallit, työkalut ja suunnitelmat
Aika ja paikka
TBA - Verkkototeutus - tallennetut istunnot
Oppimateriaalit
Tarjolla oleva materiaali – myös ehdotuksia: Markkinoinnista ja yrittäjyydestä • KOTLER, Principles of Marketing, ym. (monta painosta ja versiota) • O’SHAUGHNESSY, Competitive Marketing: A Strategic Approach • PORTER, M. Competitive Advantage, • TIMMONS, J. A., New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st century, 4. painos, Irwin • WHETTEN, D. & CAMERON, K., Developing Management Skills, Glenview, Ill Scott, Foresman Tuotekehityksestä ja suunnittelusta • CROSS, N., Engineering Design Methods, Wiley • FLOOD, R. & JACKSON, M., Creative Problem Solving, Total Systems Intervention Wiley • HART, S., New Product Development. The Dryden Press • JONES, T., New Product Development. Butterworth Projektinhallinnasta (Täydellinen IPMA-sertifiointimateriaali saatavilla pyynnöstä) • LOCK, D., Project Management, Gower • PINTO, J., Project Management – Achieving Competitive Advantage, Pearson 2010 • SCHWALBE, C., Information Technology Project Management, Thomson Press • VAIDYANATHAN, G., Project Management – Process Technology, and Practice, Pearson 2013
Opetusmenetelmät
Luentoja, arvioita ja projekti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jotkin kurssit keskittyvät työkaluihin, joilla on välitöntä sovellusarvoa, ja toiset taas pitkän aikavälin oppimistavoitteisiin, kuten analyyttisiin ja viestintävalmiuksiin sekä osaamiseen. Jotkut kurssit, kuten tämä, pyrkivät painottamaan molempia sekä elinikäisen oppimisen valmiuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Vielä päätettävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arviointityökalut – eli arvioi kaikki opetussuunnitelman kannalta olennaiset kurssit Projektin lopputuotokset • Liiketoimintasuunnitelma ja liiketoimintamalli (aineisto toimitetaan) Tämä tulee olemaan kattava arviointi projektista raportin muodossa toimitusjohtajille. Sen tulee olla ammattimaisella tasolla ja sisältää kaikki tarvittavat elementit, jotka tekevät esityksestä vakuuttavan. Raporttiin tulee sisältyä vähintään yhteenveto (jokainen jäsen palauttaa oman tiivistelmänsä), kehityssuunnitelma, kaupallistamissuunnitelma ja kolmen vuoden pyörivä ennuste, jonka kehitysvaiheen osa tulee olla jaoteltu kuukausittaiseksi kassavirtaennusteeksi (tästä keskustellaan erikseen). • Esitys (PP-diat liitettävä mukaan) Jäsenet esittelevät projektin tulokset arviointipaneelille. Paneelissa on opettajia ja lisäksi ulkopuolisia henkilöitä kiinnostuneista kaupallisista organisaatioista. Kysymyksiä esitetään. Teiltä voidaan kysyä myös oman osaamisalueenne ulkopuolelta. Tämä esitys voidaan järjestää yhteistyössä insinöörin kanssa verkkoalustan välityksellä, mikäli mahdollista – asiasta keskustellaan myöhemmin.