Taidon oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10056-PHY001AS2A-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.01.2026 - 30.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
12.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Vierumäen toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Opintojakso
- C-10056-PHY001AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
13.1-31.7.2025 non stop. Non-stop toteutuksissa kurssille voi liittyä lähes koko sen aukioloajan. Huomioi kuitenkin, että varaat riittävästi aikaa opintojen suorittamiseen. Opiskelijoita lisätään kokonaisuuksiin n. kerran viikossa.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: Määritellä motorisen kehityksen vaiheet, motoriset perustaidot ja taitojen oppimisen keskeiset käsitteet. Valita ja hyödyntää sopivia menetelmiä vaihdellen motoristen taitojen oppimiseksi. Suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti motoristen perustaitojen ja lajitaitojen oppimisen harjoittelua yksilön lähtökohdat sekä oppimistavoitteet huomioiden. Opintojakson sisällöistä/teemoista johdetut osaamistavoitteet löydät kohdasta arvointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Toteutustavat
Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta. Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Suoritustavat
Oletko kiinnostunut motoristen taitojen oppimisesta ja opettamisesta? Tule mukaan opintojaksolle, jolla pääset sukeltamaan taidon oppimisen perusteisiin ja opit hyödyntämään sopivia menetelmiä erilaisissa liikkumiseen liittyvissä ohjaus- ja valmennustilanteissa. Aiheeseen perehdytään niin teorian, kuin oman taidon oppimisen prosessin kautta.
Sisältö
- Motorinen kehitys ja motorinen oppiminen - Motoriset perustaidot lajitaitojen pohjana - Taidon oppimisen vaiheet - Taitojen opettaminen - Palautteen merkitys taitojen oppimisessa ja opettamisessa - Taidon oppimisen harjoittelun suunnittelu ja toteutus - Taidon arviointi
Oppimateriaalit
Moodlen oppimateriaalit Jaakkola, T. 2010. Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Jyväskylä: PS-kustannus. Jaakkola, T. 2013. Liikuntataitojen oppiminen. Teoksessa: T. Jaakkola, J. Liukkonen, A. Sääkslahti. Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Moodlessa on tehtäviä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaliin perehtymistä. Lisäksi opiskelijan tulee suunnitella ja toteuttaa n. 6 viikon mittainen taidon kehittämisen prosessi, jossa hän vie käytäntöön teoriassa opiskelemiaan asioita. Opettaja ohjaa tarvittaessa esim. sähköpostin välityksellä. Opettaja arvioi tehtävät ja loppuraportin, joiden perusteella arvosana annetaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija hyödyntää oppimaansa teoriaa työelämäyhteyksissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa on tentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Taidon oppimisen prosessin voi toteuttaa myös opettelemalla/kehittämällä itse jotain taitoa, jos siihen ei löydy soveltuvaa ulkopuolista henkilöä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaan perehtyminen ja niistä kertyneen tiedollisen osaamisen osoittaminen, itsearvioinnit, taidon opettamisen prosessin suunnittelu, käytännön toteutus ja reflektointi.