Skip to main content

Customer Insight and Marketing (5cr)

Code: C-10056-MAR001HH1A-3203

General information


Enrollment
01.07.2025 - 15.08.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.08.2025 - 12.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Haaga-Helia University of Applied Sciences, Pasilan toimipiste
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 5

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso on non-stop virtuaalikurssi. Se tarkoittaa sitä, että opintojakso suoritetaan täysin verkossa ja sen opiskelun ja suorittamisen voi aloittaa haluamanaan ajankohtana. Opintojakson sisältö on suunniteltu opiskeltavaksi kahdeksan viikon aikana, voit kuitenkin tehdä opintojakson nopeammin tai käyttää siihen enemmän aikaa. Kaikkien tehtävien tulee olla tehtynä ja palautettuna viimeistään 12.12.2025

Objective

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.

Methods of completion

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo. Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ. Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Methods of completion

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa

Content

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja: - markkinoinnin peruskäsitteet - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys) - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit ) - brändin merkitys kilpailuetuna - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa

Materials

Moodlen oppimateriaalit Yrityksen asiakasmarkkinointi / Bergström & Leppänen, 2021. Painettu tai e-kirja. Lisäksi lisämateriaalia Moodlessa halukkaille.

Teaching methods

Opintojakso on non-stop virtuaalikurssi. Se tarkoittaa sitä, että opintojakso suoritetaan täysin verkossa ja sen opiskelun ja suorittamisen voi aloittaa haluamanaan ajankohtana. Opintojakson sisältö on suunniteltu opiskeltavaksi kahdeksan viikon aikana, voit kuitenkin tehdä opintojakson nopeammin tai käyttää siihen enemmän aikaa. Moodleen on merkitty tehtävän 1 ja 2 kohdalle palautuspäivämäärä, joka on suosituspäivämäärä. Voit siis itse suunnitella opiskeluaikataulusi, mutta muistathan jättää riittävästi aikaa molemmille tehtäville ja myös tentille (kurssin lopuksi). Viimeistään kaikkien suoritusten tulee olla palautettuna 12.12.2025. Tehtävät voi suorittaa paritehtävinä. Moodlessa olevan keskustelualueen avulla voit etsiä paria oppimistehtävien työstämiseen. Jos valitset parityöskentelyn, saman parin kanssa tehdään molemmat tehtävät eli 1 ja 2. Opintojaksolla tarjotaan vapaaehtoisia verkkotapaamisia Zoomissa kerran kuukaudessa. Ensimmäinen on aloitusinfo ja muut ovat ohjaustapaamisia. Voit hypätä mukaan kysymään kysymyksiä opintojakson tehtäviin ja aiheisiin liittyen, saamaan välipalautetta tehtävistä tai vaan tervehtimään muita opiskelijoita. Ohjaussessioihin osallistuminen on vapaaehtoista. Linkki verkkotapaamisiin löytyy Moodlesta Tervetuloa - välilehdeltä ja Orientoituminen -välilehdeltä Verkkotapaamiset syyslukukaudella 2025: - to 28.8.2025 Aloitusinfo klo 17.00 - 18.00 - to 25.9.2025 klo 17.00-17.30, - to 30.10.2025 klo 17.00-17.30 - to 27.11.2025 klo 17.00-17.3 Voit seurata omaa edistymistäsi oppimateriaalien opiskelussa klikkaamalla Merkitse tehdyksi -painiketta ko. materiaalin kohdalla sen jälkeen, kun olet materiaalin opiskellut. Tämän jälkeen näet sen vihreänä (Tehty) ja myös Moodlen vasemmasta laidasta voit seurata edistymistäsi.

Completion alternatives

Osaamisen näyttö eli aiemmin hankitun osaamisen näyttö. Lue lisää tästä mahdollisuudesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/ura-ja-osaaminen/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Student workload

Oppimistehtävä 1: Segmentointi, asiakaspersoona ja ostopolku / 30 pistettä Oppimistehtävät 2: Markkinointimix / 40 pistettä Tentti (markkinoinnin käsitteet): / 30 pistettä. Max pisteet yhteensä 100 pistettä Lopullinen arvosana määräytyy kertyneiden pisteiden perusteella. Arviointitaulukko löytyy kurssin Moodlesta

Go back to top of page