Siirry suoraan sisältöön

Nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02631-VAYP3-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 15
Opintojakso
C-02631-VAYP3

Arviointikriteerit

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisin teema on nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen ja käynnistäminen, ja suunnitelmallisuuden kehittämisen tueksi esitellään useita erilaisia malleja. Oppimisympäristössä on lisäksi nuorisotyölliseen pelitoimintaan liittyviä aihekokonaisuuksia, esimerkiksi pelillistäminen, roolipelaaminen ja e-sports. Jokaiseen aihealueeseen liittyy opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Osa aiheista vaatii ajallisesti enemmän työtä kuin toiset. Aiheita ei tarvitse suorittaa järjestyksessä, vaan opiskelija voi itse valita perehtymistahdin, kunhan suorittaa vaaditut osiot ennen jokaista webinaaria. Opintojakson kokoavana tehtävänä suoritetaan laajempi tehtävä ryhmissä/parin kanssa. Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt.

Osaamistavoitteet

Opiskelija - Oppii asettamaan tavoitteita nuorisotyölliselle pelitoiminnalle ja arvioimaan niiden toteutumista. - Tuntee pelitoiminnan suunnitelmallisuutta ja laatua kehittäviä malleja. - Syventää osaamistaan muutamasta pelitoiminnan osa-alueesta.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään pelitoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen nuorisotyössä. Tutustutaan erilaisiin suunnittelumalleihin ja laatukriteereihin sekä kurkataan pelitoiminnan tulevaisuuteen. Pohditaan nuorten aktiivisia rooleja nuorisotyöllisen pelitoiminnan toteuttamisessa. Lisäksi opiskelija perehtyy muutamaan kiinnostavaan teemaan pelitoimintaan liittyen, esimerkiksi roolipelaamiseen, esportsiin tai pelillistämiseen.

Aika ja paikka

Opinnot järjestetään kokonaan verkossa. Opintojakson oppimisalusta aukeaa 24.9.. Laajemman tehtävän palautuspäivä on 11.12., jonka jälkeen opiskelija antaa vertaispalautteen toiselle tehtäväpalautukselle viimeistään 15.12.

Oppimateriaalit

Malm, Karla 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/ Verke 2019. Mitä nuorisotyön tulisi tietää? Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus. (Olennaisia erityisesti luvut Osaaminen, Kulttuuri ja Tekoäly.) Saatavilla osoitteessa: https://verke.hel.fi/wp-content/uploads/2024/12/07d257a7-mita-nuorisotyon-tulisi-tietaa-havaintoja-teknologisoituvasta-maailmasta-2019_verke-1.pdf

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on reaaliaikaisia webinaareja, itsenäisesti toteutettavia tehtäviä sekä laajempi parina / ryhmänä toteutettava kehittämistehtävä, johon opiskelija saa palautetta lehtorilta ja muilta opiskelijoilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 opintopisteen työmäärää.

Siirry alkuun