Nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02631-VAYP3-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 15
- Opintojakso
- C-02631-VAYP3
Arviointikriteerit
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakson keskeisin teema on nuorisotyöllisen pelitoiminnan kehittäminen ja käynnistäminen, ja suunnitelmallisuuden kehittämisen tueksi esitellään useita erilaisia malleja. Oppimisympäristössä on lisäksi nuorisotyölliseen pelitoimintaan liittyviä aihekokonaisuuksia, esimerkiksi pelillistäminen, roolipelaaminen ja e-sports. Jokaiseen aihealueeseen liittyy opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Osa aiheista vaatii ajallisesti enemmän työtä kuin toiset. Aiheita ei tarvitse suorittaa järjestyksessä, vaan opiskelija voi itse valita perehtymistahdin, kunhan suorittaa vaaditut osiot ennen jokaista webinaaria. Opintojakson kokoavana tehtävänä suoritetaan laajempi tehtävä ryhmissä/parin kanssa. Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Oppii asettamaan tavoitteita nuorisotyölliselle pelitoiminnalle ja arvioimaan niiden toteutumista. - Tuntee pelitoiminnan suunnitelmallisuutta ja laatua kehittäviä malleja. - Syventää osaamistaan muutamasta pelitoiminnan osa-alueesta.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään pelitoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen nuorisotyössä. Tutustutaan erilaisiin suunnittelumalleihin ja laatukriteereihin sekä kurkataan pelitoiminnan tulevaisuuteen. Pohditaan nuorten aktiivisia rooleja nuorisotyöllisen pelitoiminnan toteuttamisessa. Lisäksi opiskelija perehtyy muutamaan kiinnostavaan teemaan pelitoimintaan liittyen, esimerkiksi roolipelaamiseen, esportsiin tai pelillistämiseen.
Aika ja paikka
Opinnot järjestetään kokonaan verkossa. Opintojakson oppimisalusta aukeaa 24.9.. Laajemman tehtävän palautuspäivä on 11.12., jonka jälkeen opiskelija antaa vertaispalautteen toiselle tehtäväpalautukselle viimeistään 15.12.
Oppimateriaalit
Malm, Karla 2021. Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.humak.fi/julkaisut/karla-malm-parempi-vaihtoehto-kuin-80-luvun-suomi-nuorisotyon-tekijat-paikat-ja-ymparistot-vuonna-2030/ Verke 2019. Mitä nuorisotyön tulisi tietää? Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus. (Olennaisia erityisesti luvut Osaaminen, Kulttuuri ja Tekoäly.) Saatavilla osoitteessa: https://verke.hel.fi/wp-content/uploads/2024/12/07d257a7-mita-nuorisotyon-tulisi-tietaa-havaintoja-teknologisoituvasta-maailmasta-2019_verke-1.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on reaaliaikaisia webinaareja, itsenäisesti toteutettavia tehtäviä sekä laajempi parina / ryhmänä toteutettava kehittämistehtävä, johon opiskelija saa palautetta lehtorilta ja muilta opiskelijoilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 5 opintopisteen työmäärää.