Pelikasvatus nuorisotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02631-VAYP2-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.01.2024 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.06.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Humanistinen ammattikorkeakoulu, Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 3.6.2024. Reaaliaikainen webinaari järjestetään Zoomissa opintojakson alussa 6.6. klo 9-11. Webinaari tallennetaan ja sen voi katsoa myöhemmin. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä viimeistään 18.8.2024. Opintojakson suoritusmerkintä annetaan elokuun loppuun mennessä.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 50
- Opintojakso
- C-02631-VAYP2
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - Ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä. - Oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia. - Saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - Arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.
Aika ja paikka
Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 3.6.2024. Reaaliaikainen webinaari järjestetään Zoomissa opintojakson alussa 6.6. klo 9-11. Webinaari tallennetaan ja sen voi katsoa myöhemmin. Kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä viimeistään 18.8.2024. Opintojakson suoritusmerkintä annetaan elokuun loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Suomeksi - Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360 https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/102979/66412 - Tossavainen, Tommi (toim.) 2019. Pelikasvattajan käsikirja 2. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavilla osoitteessa: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen. Opintojakso suoritetaan omaan tahtiin itsenäisesti verkossa. Opintojakson alussa järjestetään reaaliaikainen webinaari, jossa käydään läpi opintojakson suoritusohjeet, luodaan yleiskatsaus opintojaksoon ja aloitetaan perehtyminen pelikasvatukseen.