Voimavaraistava vanhemmuuden tukeminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CD75-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.01.2025 - 31.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.02.2025 - 30.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 300
- Opintojakso
- C-02629-TO00CD75
Arviointikriteerit
Moduuli 1. Minä ja voimavarakeskeisyys Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa voimavarakeskeisen työmenetelmän lähtökohdat ja keskeiset käsitteet. Hyväksyttävä suoritus edellyttää kaikkien moduulin osien suorittamisen sekä testin suorittamisen hyväksytysti. Moduuli 2. Voimavarakeskeisyys osallisuuden vahvistamisessa. Moduulin suoritettuaan opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää osallisuutta vahvistavia menetelmiä ja voimavarakeskeisen työmenetelmän vaikutusta vanhempien osallisuuden kokemukseen. Hyväksyttävä suoritus edellyttää kaikkien moduulin osien suorittamisen sekä testin suorittamisen hyväksytysti. Moduuli 3. Voimavarakeskeinen työskentely vanhempien kanssa. Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa voimavarakeskeistä työmenetelmää vanhemmuuden tukemisessa omassa työssään ja hahmottaa voimavarakeskeisen työmenetelmän vaikutusta vanhemmuuteen, yhteistyöhön vanhempien ja varhaiskasvatuksen välillä sekä työyhteisössä. Hyväksyttävä suoritus edellyttää kaikkien moduulin osien suorittamisen sekä testin suorittamisen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla keskitytään sisällöllisesti seuraaviin teemoihin: voimavaralähtöinen työskentely, osallisuuden vahvistaminen ja vanhemmuuden tukeminen voimavaraistavin menetelmin. Opintojakson aikana opiskelija myös havainnoi omien voimavarojensa lähteitä ja reflektoi omaa työskentelyään. Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - Käyttää ja soveltaa voimavarakeskeistä menetelmää vanhempien ja vanhemmuuden tukemisessa heidän tarpeitaan vastaavasti - vahvistaa vanhempien osallisuutta lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa - lisätä vanhempien pystyvyysuskoa ja kyvykkyyden kokemusta lapsen suotuisan kehityksen tukemisessa
Aika ja paikka
Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaalit
Pääasiallinen oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta ja se sisältää mm. verkkoluentoja ja podcasteja. Canvas työtilaan on koottu myös täydentävää materiaalia. Suositeltavaa kirjallisuutta: • De Jong, P & Kim Berg, I. 2018. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 4. painos. Porvoo: Lyhytterapiainstituutti Oy. • Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry. • Itkonen, J. 2023. Teoriani perheestä. Helsinki: Gummerrus. • Kallio, M. 2020. Voimana toivo. Helsinki: WSOY. • Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava. • Mannström-Mäkelä, L. & Saukkola, K. 2009. Voimaannuttavan ohjaamisen käsikirja. Helsinki: Palmenia. • Mattila, A.S. (2020). Ratkaisu: Ajattele toisin. Helsinki: WSOY. • Mönkkönen, K. 2018.Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. • Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. • Ojanen, M. 2007. Positiivinen psykologia. Helsinki: Edita. • Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus. • Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Helsinki: Otava. • Saukkola, K. 2013. Ratkaisukeskeinen toimintatapa asiakkaan ohjauksessa.
Opetusmenetelmät
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintoon sisältyy opiskelijan työpaikalla tehtävä menetelmän jalkauttamistehtävä. Tehtävä tulee toteuttaa oman työpaikan puitteissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opinnon laajuus on 4 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnon suorittaminen vaatii itseohjautuvuutta ja tapahtuu opiskelijan omassa aikataulussa.