Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyön menetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa (3 op)

Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CB79-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 23.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.06.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Opintojakso
C-02629-TO00CB79

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään käytännönläheisten esimerkkien avulla seuraavat aiheet: • mielenterveysongelmien riskitekijät • mielenterveysongelmilta suojaavat elämäntavat • mielenterveysoireiden arviointi • omahoito-ohjelmat, digitaaliset apuvälineet ja muut menetelmät mielenterveyden tukemisessa. Aiheita käsitellään koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näkökulmasta.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa: - nimetä ja tunnistaa mielenterveysongelmien riskitekijät - ohjata ja kannustaa koululaista, opiskelijaa ja vanhempaa mielenterveysongelmilta suojaaviin elämäntapoihin - arvioida koululaisen ja opiskelijan mielenterveysoireita ja hyödyntää mittareita arvioinnin tukena - hyödyntää omahoito-ohjelmia ja muita digitaalisia apuvälineitä koululaisen ja opiskelijan mielenterveyden tukemisessa - valita ja soveltaa näyttöön perustuvia, mielenterveyttä tukevia menetelmiä osaksi omaa työtään

Aika ja paikka

Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaalit

• Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H & Marttunen, M. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6 • Aronen, E., Laukkanen, E., Sourander, A., Ebeling, H., Marttunen, M., Kumpulainen, K. Puura, K. (toim.) 2025. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. (https://laurea.finna.fi/Record/3amk.315431, saatavilla myös E-kirjana) tai vanhempi (2016) painos. • Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N. & Väyrynen T. (toim.). 2021. Opiskeluterveys. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.295174 (E-kirja)

Opetusmenetelmät

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Kolmen opintopisteen laajuisen opintojakson suorittaminen vie siis keskimäärin 80 tuntia Opintojakson tarkempi kuormittavuus on kuvattu opintojakson oppimisympäristössä.

Esitietovaatimukset

Opinnolle voivat osallistua terveydenhuollon ammattilaiset tai terveydenhuoltoalan opiskelijat. Opinto on suunnattu ensisijaisesti koulu- tai opiskeluterveydenhuollon ympäristöissä työskenteleville terveydenhoitajille.

Siirry alkuun