Työhyvinvoinnin kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02537-CO00BO09-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 15.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.01.2025 - 22.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Savonia-ammattikorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 1000
- Opintojakso
- C-02537-CO00BO09
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet - osaa arvioida organisaation työhyvinvoinnin tilaa - kykenee kehittämään omaa työhyvinvointia - ymmärtää esihenkilön keinot kehittää työhyvinvointia organisaatiossa - kykenee kehittämään organisaation työhyvinvointia
Sisältö
Työhyvinvoinnin kehittäminen -opintojakso tähtää organisaation työhyvinvoinnin kehittämiseen. Opintojakso lähestyy työhyvinvoinnin kehittämistä sekä strategisesti että käytännönläheisesti. Opintojaksolla tuodaan esille käytännön keinoja miten työhyvinvoinnin kehittämisellä kyetään edistämän organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten työhyvinvoinnilla voidaan saada merkittäviä kustannussäästöjä sekä lisätä tuottavuutta. Opintojakso tarjoaa käytännön keinoja työhyvinvoinnin kehittämiseen niin yksilö-, tiimi- kuin organisaatiotasolla niin jaksamisen, ilmapiirin, yhteistyön toimivuuden kuin myös työn imun osalta. Keskeiset sisällöt: - Työhyvinvoinnin osa-alueet - Stressi työssä ja työuupumus - Työn imu ja Flow työssä - Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, tiimin ja organisaation näkökulmasta - Esihenkilö työhyvinvoinnin edistäjänä - Ikäjohtaminen - Haastavien työhyvinvointitilanteiden ennakointi ja käsittely - Muutoksen johtaminen työhyvinvoinnin näkökulmasta - Työhyvinvoinnin johtaminen - Työhyvinvointiin liittyvä konsultointi
Oppimateriaalit
Moodle-alustan kurssimateriaali löytyy kurssin alkaessa kurssin Moodle-sivulta. Kirjallisuus alustavasti: - Aura,O. 2016. Strategisen hyvinvointi. Ossi Aura Consulting, Helsinki. - Laine, P. 2013. Työhyvinvoinnin kehittäminen. Turun yliopisto, Turku. Väitöskirja. (Luvut: 2.3.4; 5.3.7; 5.3.8; 6.1; 6.2; 6.3). - Manka,M-L. ym. 2012. Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Synergos, Tampere. - Puttonen, Ym. 2016. Työhyvinvointi paremmaksi. Työterveyslaitos, Helsinki (Edellä mainitut kirjat löytyvät maksutta internetistä)
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso alkaa 22.1.2025 ja päättyy 22.4.2025. Opintojaksolle täytyy kirjautua viimeistään 31.1.2025 Opiskelu sisältää videoluentoja, artikkeleita, kirjoja, testejä, Case-organisaation työhyvinvoinnin tilan analysointia ja kehitysideoiden laatimista sekä oman työhyvinvoinnin edistämistä. Opintojakso arvioidaan tenttien ja tehtävien perusteella. Tehtävät on oltava palautettuna/tehtynä viimeistään 22.4.2025. . Opintojakson tentti on verkossa 22.1. - 22.4.2025 välisenä aikana ja uusintatentit voi tehdä opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Organisaation työhyvinvoinnin tilan analyysi ja kehitysideat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) tarkoittaa aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen aikana muualla hankitun osaamisen hyväksilukemista. Jos hallitset kuvatut osaamistavoitteet, voit hakea hyväksilukumenettelyä. Ahotoinnissa opiskelija tunnistaa, sanoittaa ja vertaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin ja soveltuvaan viimeaikaiseen akateemiseen kirjallisuuteen. Ennen AHOT-hakemuksen tekoa keskustele tutkinto-ohjelman vastaavan/tutoropettajan kanssa osaamisesi soveltuvuudesta ahotointiin. Sen jälkeen sovi AHOT-näytön tavasta ja muodosta opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka koostuu esim. kurssimateriaalin opiskelusta, tenteistä ja kurssitehtävästä.