Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00CK70-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.03.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti huomioiden oppimistehtävien palautuspäivämäärät.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opintojakso
C-02504-SZ00CK70

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti, opintojaksolla ei ole aikatauluun sidottuja webinaareja

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että opit ymmärtämään mediakasvatusta osana lapsen ja nuoren hyvinvointia. Osaamiset: Sosiaalialan eettinen osaaminen Sosiaalialan asiakastyön osaaminen Osaamistavoitteet: Huomioit suojelullisen näkökulman mediakasvatuksessa. Tunnistat median käytön ikärajat ja mahdolliset median eri muotojen sekä älylaitteiden liiallisen käytän haitalliset vaikutukset.  Osaat hyödyntää digitaalisuutta, älylaitteita ja median eri muotoja ohjatessa ja tukiessa lapsen ja nuoren hyvinvointia, kasvua, kehitystä ja oppimista sekä kuntoutumista. Kykenet tukemaan huoltajia lasten ja nuorten mediakasvatuksessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on mediakasvatuksen keskeiset käsitteet, periaatteet ja suojelullinen näkökulma mediakasvatukseen. Perehdyt erilaisiin mediavälineisiin ja -sovelluksiin ja digitaalisuuden hyödyntämiseen mediakasvatuksen toteuttamisessa eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa. Lisäksi perehdyt huoltajien tukemiseen mediakasvatuksessa.

Aika ja paikka

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti huomioiden oppimistehtävien palautuspäivämäärät.

Oppimateriaalit

Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali. Elomaa, K, Haapsalo, T ja Kirkkopelto, K. 2024. Villi juttu : pienten lasten kaveritaitojen vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisy digitaalisessa maailmassa. Haasio, A. 2016. Koukussa nettiin: lapset, nuoret ja verkon vaarat. Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon. Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2021. Media lapsiperheessä. Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle. Tekoälyn käyttö on sallittua tällä opintojaksolla opiskelun ja tehtävien tukena, mutta se pitää kertoa tehtävien yhteydessä ja noudattaa JAMKin ja Arenen linjauksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä 2 voi vaihtoehtoisesti tehdä toiminallisena toteutuksena työelämässä esseetyyppisen tehtävän sijaan. Tällöin opiskelija itse hankkii mahdollisen suorituspaikan mediakasvatuksen toiminnalliseen toteutukseen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautusajat löytyvät Moodlesta maaliskuussa 2026. Palautusajankohdat ovat maalis-toukokuussa 2026

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on tukimateriaaleissa kansainvälistä opiskelumateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opintojakson tavoitteiden ja sisältöjen mukaisilla korkeakoulutasoisilla (vähintään 5op) opinnoilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op, 135h jakautuu: Verkko-opiskelu 50h itsenäinen opiskelu 20h Oppimistehtävät 65h

Siirry alkuun