Mediakasvatus lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00CK70-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
27.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti huomioiden oppimistehtävien palautuspäivämäärät.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5
- Opintojakso
- C-02504-SZ00CK70
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti, opintojaksolla ei ole aikatauluun sidottuja webinaareja
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että opit ymmärtämään mediakasvatusta osana lapsen ja nuoren hyvinvointia. Osaamiset: Sosiaalialan eettinen osaaminen Sosiaalialan asiakastyön osaaminen Osaamistavoitteet: Huomioit suojelullisen näkökulman mediakasvatuksessa. Tunnistat median käytön ikärajat ja mahdolliset median eri muotojen sekä älylaitteiden liiallisen käytän haitalliset vaikutukset. Osaat hyödyntää digitaalisuutta, älylaitteita ja median eri muotoja ohjatessa ja tukiessa lapsen ja nuoren hyvinvointia, kasvua, kehitystä ja oppimista sekä kuntoutumista. Kykenet tukemaan huoltajia lasten ja nuorten mediakasvatuksessa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on mediakasvatuksen keskeiset käsitteet, periaatteet ja suojelullinen näkökulma mediakasvatukseen. Perehdyt erilaisiin mediavälineisiin ja -sovelluksiin ja digitaalisuuden hyödyntämiseen mediakasvatuksen toteuttamisessa eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa. Lisäksi perehdyt huoltajien tukemiseen mediakasvatuksessa.
Aika ja paikka
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti huomioiden oppimistehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaalit
Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali. Elomaa, K, Haapsalo, T ja Kirkkopelto, K. 2024. Villi juttu : pienten lasten kaveritaitojen vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisy digitaalisessa maailmassa. Haasio, A. 2016. Koukussa nettiin: lapset, nuoret ja verkon vaarat. Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon. Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2021. Media lapsiperheessä. Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
itsenäinen verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle. Tekoälyn käyttö on sallittua tällä opintojaksolla opiskelun ja tehtävien tukena, mutta se pitää kertoa tehtävien yhteydessä ja noudattaa JAMKin ja Arenen linjauksia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä 2 voi vaihtoehtoisesti tehdä toiminallisena toteutuksena työelämässä esseetyyppisen tehtävän sijaan. Tällöin opiskelija itse hankkii mahdollisen suorituspaikan mediakasvatuksen toiminnalliseen toteutukseen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajat löytyvät Moodlesta lokakuussa 2025. Palautusajankohdat ovat loka-joulukuussa 2025
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on tukimateriaaleissa kansainvälistä opiskelumateriaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opintojakson tavoitteiden ja sisältöjen mukaisilla korkeakoulutasoisilla (vähintään 5op) opinnoilla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op, 135h jakautuu: Verkko-opiskelu 50h itsenäinen opiskelu 20h Oppimistehtävät 65h