Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00BS65-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.08.2024 - 01.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Non stop
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Opintojakso
- C-02504-SZ00BS65
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Non Stop lukukausittain
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita. Opiskeltuasi opintojakson - tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan - tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä - tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa - ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla
                    
Suoritustavat
Itsenäinen verkko-opiskelu, MOOC
                    
Sisältö
Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan. Opiskeltavat teemat ovat: - asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa - ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa - asiakas- ja palveluohjauksen tarve
                    
Aika ja paikka
Non stop
                    
Oppimateriaalit
Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y  Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y  Moodlen tallenteet 1-2 sekä Börjen tarina. Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y  Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y  Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962 
                    
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Non stop verkkotentti Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.
                    
Kansainvälisyys
---
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja tentti verkossa 54h.
                    
Esitietovaatimukset
---
                    
