Music and Sound for Games (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-HG00CI50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2025 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.05.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-02504-HG00CI50
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Kurssin tavoite Tämä kurssi keskittyy kiinnostaviin ajankohtaisiin ilmiöihin peliteollisuudessa. Tarjoamme erilaisia erikoistuneita kursseja lukuvuoden aikana, jotka liittyvät esimerkiksi peliäänisuunnitteluun (uudet ääniteknologiat, välimuistit), XR-teknologioihin (lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus, etäosallisuus), pelitaiteeseen, ohjelmointiin ja pelibisnekseen. Kurssin tarve nousee peliyhteisön, pelituotantoprogramman ja teollisuuden sidosryhmien tarpeista. Kurssin suoritettuasi opit uusia peliteollisuuden taitoja edistyneellä tasolla, mikä on hyödyllistä urallasi peliteollisuudessa. Kurssin kompetenssit Monitieteinen osaaminen peleissä: Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan ja tietämystään erityisellä pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun alalla tai muulla digitaalisten pelien alaan liittyvällä tutkimusalueella. Pelin tuotanto-osaaminen: Opiskelija pystyy tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erikoisasiantuntijan roolissa. Kurssin oppimistavoitteet Sisältö vaihtelee ja riippuu peliyhteisön resursseista ja tarpeista. Lukuvuoden aikana toteutetaan yksi tai kaksi erilaista kurssia, ja ne, joilla on perus- tai edistyneet taidot ja osaaminen kyseisellä alalla, voivat osallistua kurssille.
Sisältö
Kurssin aikana opit käyttämään digitaalista äänityöasemaa, visuaalisen kuvaston ja äänen välisen suhteen, erilaisia äänisuunnittelun erityispiirteitä kuten sekoitus, mukautuva musiikki ja miten ääni toteutetaan peleissä sekä äänisuunnitteluprosessi. Opit myös kommunikoimaan äänisuunnittelijana muiden luojien kanssa ja äänisuunnittelijan roolin peliteollisuudessa.
Oppimateriaalit
Aristopoulos, M. The Game Music Toolbox, 2023. Enns, M. Understanding Game Scoring, 2021. Phillips, W. A Composer’s Guide to Game Music, 2014. Sinclair, J-L. Principles of Game Audio and Sound Design, 2020.
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan kahden viikon mittaisena intensiivijaksona, minkä jälkeen opiskelijat tuottavat itsenäisen projektin kesän aikana. Intensiivijakson aikana Jamkin tutkinto-opiskelijoiden on oltava läsnä luokassa, mutta avoimen ja Campus Onlinen opiskelijat voivat liittyä opetukseen verkon välityksellä. Kurssin opetuskieli on englanti. Kurssi sisältää tapaustutkimuksia ja projektioppimista. Kurssi toteutetaan yleisluentoina, oppimistehtävinä sekä käytännön projektityönä. Kurssin aikana opiskelija oppii peliäänisuunnitteluun ja pelimusiikkiin littyvän perusterminologiaa sekä ajattelutapaa käytännön kautta. Opiskelijat opettelevat käyttämään digitaalista audiotyöasemaa ja tutustuvat muihin työkaluihin, sekä peliäänen tuotannon käytänteisiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisia vierasluentoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä. Kurssin arviointi perustuu kesäprojektiin, "Final Boss"-tehtävään, jolla opiskelijat näyttävät oppimistaan. Pienemmät tehtävät, kurssiaktiivisuus ja itsearviointi vaikuttavat myös kurssin arvosanaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon. Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin noin 27 tuntia opiskelua, eli 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia. 135 tunnin opiskelukuorma jakautuu seuraavasti: Intensiivijakson luennot: ~35 hours Intensiivijakson itsenäiset tehtävät: ~35 hours Final Boss: ~65 hours