Siirry suoraan sisältöön

Music and Sound for Games (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-HG00CI50-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.05.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 20
Opintojakso
C-02504-HG00CI50

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Kurssin tavoite Tämä kurssi keskittyy kiinnostaviin ajankohtaisiin ilmiöihin peliteollisuudessa. Tarjoamme erilaisia erikoistuneita kursseja lukuvuoden aikana, jotka liittyvät esimerkiksi peliäänisuunnitteluun (uudet ääniteknologiat, välimuistit), XR-teknologioihin (lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus, etäosallisuus), pelitaiteeseen, ohjelmointiin ja pelibisnekseen. Kurssin tarve nousee peliyhteisön, pelituotantoprogramman ja teollisuuden sidosryhmien tarpeista. Kurssin suoritettuasi opit uusia peliteollisuuden taitoja edistyneellä tasolla, mikä on hyödyllistä urallasi peliteollisuudessa. Kurssin kompetenssit Monitieteinen osaaminen peleissä: Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan ja tietämystään erityisellä pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun alalla tai muulla digitaalisten pelien alaan liittyvällä tutkimusalueella. Pelin tuotanto-osaaminen: Opiskelija pystyy tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erikoisasiantuntijan roolissa. Kurssin oppimistavoitteet Sisältö vaihtelee ja riippuu peliyhteisön resursseista ja tarpeista. Lukuvuoden aikana toteutetaan yksi tai kaksi erilaista kurssia, ja ne, joilla on perus- tai edistyneet taidot ja osaaminen kyseisellä alalla, voivat osallistua kurssille.

Sisältö

Kurssin aikana opit käyttämään digitaalista äänityöasemaa, visuaalisen kuvaston ja äänen välisen suhteen, erilaisia äänisuunnittelun erityispiirteitä kuten sekoitus, mukautuva musiikki ja miten ääni toteutetaan peleissä sekä äänisuunnitteluprosessi. Opit myös kommunikoimaan äänisuunnittelijana muiden luojien kanssa ja äänisuunnittelijan roolin peliteollisuudessa.

Oppimateriaalit

Aristopoulos, M. The Game Music Toolbox, 2023. Enns, M. Understanding Game Scoring, 2021. Phillips, W. A Composer’s Guide to Game Music, 2014. Sinclair, J-L. Principles of Game Audio and Sound Design, 2020.

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan kahden viikon mittaisena intensiivijaksona, minkä jälkeen opiskelijat tuottavat itsenäisen projektin kesän aikana. Intensiivijakson aikana Jamkin tutkinto-opiskelijoiden on oltava läsnä luokassa, mutta avoimen ja Campus Onlinen opiskelijat voivat liittyä opetukseen verkon välityksellä. Kurssin opetuskieli on englanti. Kurssi sisältää tapaustutkimuksia ja projektioppimista. Kurssi toteutetaan yleisluentoina, oppimistehtävinä sekä käytännön projektityönä. Kurssin aikana opiskelija oppii peliäänisuunnitteluun ja pelimusiikkiin littyvän perusterminologiaa sekä ajattelutapaa käytännön kautta. Opiskelijat opettelevat käyttämään digitaalista audiotyöasemaa ja tutustuvat muihin työkaluihin, sekä peliäänen tuotannon käytänteisiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisia vierasluentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä. Kurssin arviointi perustuu kesäprojektiin, "Final Boss"-tehtävään, jolla opiskelijat näyttävät oppimistaan. Pienemmät tehtävät, kurssiaktiivisuus ja itsearviointi vaikuttavat myös kurssin arvosanaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon. Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin noin 27 tuntia opiskelua, eli 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia. 135 tunnin opiskelukuorma jakautuu seuraavasti: Intensiivijakson luennot: ~35 hours Intensiivijakson itsenäiset tehtävät: ~35 hours Final Boss: ~65 hours

Siirry alkuun