Sähkö- ja lämpöoppi (3op)
Toteutuksen tunnus: C-02472-KC00CB61-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 15.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Korkeakoulu
- Seinäjoen ammattikorkeakoulu, SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opintojakso
- C-02472-KC00CB61
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa lämpö- ja sähköopin ilmiöiden kuvaamisessa käytetyt suureet, käsitteet ja yksiköt - osaa kuvailla ja analysoida materiaalien ja kappaleiden lämpöopillisia ominaisuuksia pelkistettyjä tasapainomalleja käyttäen - osaa tulkita lämpö- ja sähköopillisia lainalaisuuksia likimääräisinä empiirisinä kuvauksina todellisesta ilmiöistä - osaa analysoida varattuihin hiukkasiin kohdistuvaa sähköstaattista vuorovaikutusta erilaisten symmetristen sähkökenttien tapauksissa - osaa ratkaista monimutkaisempiakin tasavirtapiirejä - osaa sähkön tuotantoon ja siirtoon liittyviä prosesseja kuten esimerkiksi kolmivaihevirran käytön, muuntajan, generaattorin ja oikosulkumoottorin toiminnan - osaa arvioida omaa luonnontieteellistä osaamistaan sekä soveltaa tietojaan ja taitojaan myöhemmissä tekniikan opinnoissaan
Sisältö
- lämpöopin perusteet - sähköstatiikka - tasavirtapiirit - vaihtovirtapiirin perusteita - Magnetismin perusteita
Aika ja paikka
[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Voit kertoa, milloin lähetät opiskelijoille toteutusta koskevan aloitusviestin sähköpostitse. Kerro, mikäli toteutuksella on yhteinen orientaatioaloituskerta. Kerro myös muut tärkeät toteutuksen ajankohdat.] Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.
Oppimateriaalit
[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kerro tässä toteutuksella käytettävä materiaali mahdollisimman täsmällisesti. Korkeakoulukirjasto tekee aineistohankintoja näiden tietojen pohjalta. Kerro myös, jos opiskelu vaatii erityisiä välineitä esim. kuulokkeet tai webkamera]
Opetusmenetelmät
[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kirjaa tähän keskeinen tieto toteutustavasta ja oppimisympäristöstä opiskelijan näkökulmasta. Huomioi erityisesti opiskelijan kannalta tärkeä työskentelytavan kuvaus. Voit käyttää ja muokata alla olevia mallilauseita, joita on alla listattu toteutusmuodoittain. Huomaa poistaa turha teksti (ml. väliotsikot).] Opinnon suorittaminen edellyttää sekä lähiopetukseen että etäopetukseen osallistumista. Opinnoissa hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua. Valitse lisäksi seuraavista opintoon sopivat vaihtoehdot: - Opinto sisältää yhteisiä tapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä kampuksella. - Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa. - Opinto sisältää laboraatioita SEAMKin kampuksella. - Lähiopetusta on mahdollista seurata vaihtoehtoisesti verkon välityksellä (hybridi). - Opetuskertojen tallenteet ovat/eivät ole katsottavissa jälkikäteen Moodlessa. - Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa. - Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon ja tekee toteutukselle kuuluvat suoritukset annettujen ohjeiden mukaisesti (esim. tehtävät, harjoitusprojekti, tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kuvaa tässä toteutuksen vaihtoehtoiset suoritustavat. Voit käyttää ja muokata alla olevia esimerkkejä suoritustavoista.] Tämän toteutuksen voi suorittaa seuraavilla vaihtoehtoisilla tavoilla. Suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä. - Essee - Tentti - Pari-/ryhmä-/projektityö - Oppimispäiväkirja - Oppimistehtävä - Reflektiopäiväkirja - Raportti - Työpaja - Seminaari tai esitys - Näyttö - Muu, mikä?
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Jätä kenttään alla oleva teksti. Lisäksi voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä tunteina opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä: Esimerkiksi luennot 84 h, ohjatut harjoitukset 20 h, itsenäinen opiskelu 112 h.] Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Esitietovaatimukset
Mekaniikka