Siirry suoraan sisältöön

Näe, kuule ja maista taide (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02467-SO00CX41-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 19.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.05.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Opintojakso
C-02467-SO00CX41

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.

Tavoitteet

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija - tunnistaa oman kokemuksellisen prosessin avulla taiteen ja hyvinvoinnin yhteyksiä - löytää kyvyn herkistyä taiteen ääreen - ymmärtää taiteen elämyksellisyyden ja moniaistisuuden yksilön tai yhteisön voimaannuttajana, arjen rikastajana ja toimijuuden vahvistajana - tunnistaa taiteen mahdollisuudet sosiokulttuurisessa työssä - osaa käyttää niitä taiteen ja kulttuurin tarjoamia välineitä, joita voi omassa työssään hyödyntää (kuva, sana, liike ja ääni)

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 27.5.-14.8.2024 zoomissa, moodlessa ja henkilökohtaisena työskentelynä itse valittuinana ajankohtina mainitulla aikavälillä sekä itse valitussa toimintaympäristössä. Opetuspäivät ovat 27, 28, 29.5 (ma, ti, ke) sekä 3.6 ja 4.6 (ma, ti) Elokuussa on seminaaripäivä 14.8. (keskiviikko). Opetus sijoittuu välille 09.00 - 15.15

Oppimateriaalit

Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden hyödyntämiseen täydennetään tänne myöhemmin: Karjalainen, A.-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat - käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Laitinen, L. (2017). Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua [Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46]. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). (2017). Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7218-16-7 Dokumentti: Lauluja elämästä. (2018). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CLSpdXotLTE Mäki, S. & Linnainmaa, T. (2022). Omia sanoja etsimässä - johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan. Basam Books. Rönkä, A.-L, Kuhanen, I., Liski, M., Niemeläinen, S. & Rantala, P. (2011). Taide käy työssä - taidelähtöisiä menetelmiä työyhteisöihin. Lahden ammattikorkeakouluhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-115-7

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Työpajat, ryhmätyö ja luennot toteutuvat ZOOM-ympäristössä Sähköiset oppimisympäristöt: Moodle ja Zoom Itsenäinen ja pienryhmä- tai parityöskentely. Opintojakson oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää oppimaansa ja omaa luovuuttaan itse valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla painottuu työpajatyyppinen työskentely (zoomissa), jonka yhteydessä opiskelija saa hyvän näkemyksen taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien kirjosta ja käytöstä eri asiakasryhmien kanssa Opiskeltavia alueita ovat - musiikki ja äänimaisemat - kuvataide - moniaistisuus - luova kirjoittaminen - draama.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija soveltaa oppimaansa oppimistehtävässä erikseen sovittavassa toimintaympäristössä, joka voi olla myös hänen oma työpaikkansa tai jokin muu tähän soveltuva ympäristö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettelystä sovitaan opintojakson vastuuopettaja Mikko Romppasen kanssa ennen opintojakson alkua, sähköposti etunimi.sukunimi@hamk.fi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokopäiväopiskelu, 135 tuntia työtä 5 opintopisteen opintojaksolla Luennot / työpajatyöskentely klo 9-15.30 (kuusi päivää) Zoomissa Viikoittain itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Opintojakson suoritukset toteutuvat asteittain koko opintojakson aikana.

Siirry alkuun