Näe, kuule ja maista taide (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-SO00CX41-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.03.2024 - 19.04.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.05.2024 - 31.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Opintojakso
- C-02467-SO00CX41
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Tavoitteet
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija - tunnistaa oman kokemuksellisen prosessin avulla taiteen ja hyvinvoinnin yhteyksiä - löytää kyvyn herkistyä taiteen ääreen - ymmärtää taiteen elämyksellisyyden ja moniaistisuuden yksilön tai yhteisön voimaannuttajana, arjen rikastajana ja toimijuuden vahvistajana - tunnistaa taiteen mahdollisuudet sosiokulttuurisessa työssä - osaa käyttää niitä taiteen ja kulttuurin tarjoamia välineitä, joita voi omassa työssään hyödyntää (kuva, sana, liike ja ääni)
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 27.5.-14.8.2024 zoomissa, moodlessa ja henkilökohtaisena työskentelynä itse valittuinana ajankohtina mainitulla aikavälillä sekä itse valitussa toimintaympäristössä. Opetuspäivät ovat 27, 28, 29.5 (ma, ti, ke) sekä 3.6 ja 4.6 (ma, ti) Elokuussa on seminaaripäivä 14.8. (keskiviikko). Opetus sijoittuu välille 09.00 - 15.15
Oppimateriaalit
Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden hyödyntämiseen täydennetään tänne myöhemmin: Karjalainen, A.-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat - käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Laitinen, L. (2017). Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua [Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46]. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). (2017). Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7218-16-7 Dokumentti: Lauluja elämästä. (2018). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CLSpdXotLTE Mäki, S. & Linnainmaa, T. (2022). Omia sanoja etsimässä - johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan. Basam Books. Rönkä, A.-L, Kuhanen, I., Liski, M., Niemeläinen, S. & Rantala, P. (2011). Taide käy työssä - taidelähtöisiä menetelmiä työyhteisöihin. Lahden ammattikorkeakouluhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-115-7
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: Työpajat, ryhmätyö ja luennot toteutuvat ZOOM-ympäristössä Sähköiset oppimisympäristöt: Moodle ja Zoom Itsenäinen ja pienryhmä- tai parityöskentely. Opintojakson oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää oppimaansa ja omaa luovuuttaan itse valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla painottuu työpajatyyppinen työskentely (zoomissa), jonka yhteydessä opiskelija saa hyvän näkemyksen taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien kirjosta ja käytöstä eri asiakasryhmien kanssa Opiskeltavia alueita ovat - musiikki ja äänimaisemat - kuvataide - moniaistisuus - luova kirjoittaminen - draama.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija soveltaa oppimaansa oppimistehtävässä erikseen sovittavassa toimintaympäristössä, joka voi olla myös hänen oma työpaikkansa tai jokin muu tähän soveltuva ympäristö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettelystä sovitaan opintojakson vastuuopettaja Mikko Romppasen kanssa ennen opintojakson alkua, sähköposti etunimi.sukunimi@hamk.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokopäiväopiskelu, 135 tuntia työtä 5 opintopisteen opintojaksolla Luennot / työpajatyöskentely klo 9-15.30 (kuusi päivää) Zoomissa Viikoittain itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Opintojakson suoritukset toteutuvat asteittain koko opintojakson aikana.