Siirry suoraan sisältöön

Käsityön autenttiset oppimisympäristöt (2 op)

Toteutuksen tunnus: C-01918-LAER2326V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 05.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.09.2025 - 30.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Korkeakoulu
Lapin yliopisto
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija - osaa suunnitella oppimisympäristöjä, jotka tukevat käsityön ilmiöiden ymmärtämistä ja oppilaiden oppimista - osaa tarkastella ja arvioida monipuolisten oppimisympäristöjen merkityksiä ja yhteisöllistä oppimista oppilaan oppimiskokemuksien näkökulmasta - ymmärtää oppimisympäristöjen autenttisuuden ja tilannesidonnaisuuden - osaa toteuttaa mielekkäitä, innostavia ja tavoitteellisia oppimistehtäviä huomioimalla luonnonmateriaalien tarkoituksenmukaisen käytön ja jokaisenoikeudet - osaa perustella oman opettajuuden lähtökohdat käsityöhön yleissivistävänä oppiaineena

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 20 h Itsenäinen yksilötyöskentely: 25 h - Oppimistehtävä (OT) - Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT) Itsenäinen pienryhmätyöskentely: 9 h Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen Itsenäinen työskentely: - Oppimistehtävä (OT) - Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT) Itsenäinen pienryhmätyöskentely: Käsityön portfolion täydentäminen (PO)

Sisältö

- käsityön oppimisympäristöjen monimuotoisuus sekä formaalit ja informaalit lähtökohdat käsityön opetuksen suunnittelussa - kokemuksellinen, kehollinen ja yhteisöllinen oppiminen käsitöissä - esine- ja rakennettu ympäristö kulttuurisena ilmiönä - fyysiset luonnon- ja kulttuuriympäristöt käsityön oppimisen resursseina - oman kasvatusfilosofisen perustan vahvistaminen käsityöstä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena

Siirry alkuun