Käsityön autenttiset oppimisympäristöt (2 op)
Toteutuksen tunnus: C-01918-LAER2326V24-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 05.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.09.2025 - 30.09.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Korkeakoulu
- Lapin yliopisto
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-01918-LAER2326V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija - osaa suunnitella oppimisympäristöjä, jotka tukevat käsityön ilmiöiden ymmärtämistä ja oppilaiden oppimista - osaa tarkastella ja arvioida monipuolisten oppimisympäristöjen merkityksiä ja yhteisöllistä oppimista oppilaan oppimiskokemuksien näkökulmasta - ymmärtää oppimisympäristöjen autenttisuuden ja tilannesidonnaisuuden - osaa toteuttaa mielekkäitä, innostavia ja tavoitteellisia oppimistehtäviä huomioimalla luonnonmateriaalien tarkoituksenmukaisen käytön ja jokaisenoikeudet - osaa perustella oman opettajuuden lähtökohdat käsityöhön yleissivistävänä oppiaineena
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 20 h Itsenäinen yksilötyöskentely: 25 h - Oppimistehtävä (OT) - Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT) Itsenäinen pienryhmätyöskentely: 9 h Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen Itsenäinen työskentely: - Oppimistehtävä (OT) - Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT) Itsenäinen pienryhmätyöskentely: Käsityön portfolion täydentäminen (PO)
Sisältö
- käsityön oppimisympäristöjen monimuotoisuus sekä formaalit ja informaalit lähtökohdat käsityön opetuksen suunnittelussa - kokemuksellinen, kehollinen ja yhteisöllinen oppiminen käsitöissä - esine- ja rakennettu ympäristö kulttuurisena ilmiönä - fyysiset luonnon- ja kulttuuriympäristöt käsityön oppimisen resursseina - oman kasvatusfilosofisen perustan vahvistaminen käsityöstä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena