Oppimisympäristöt ja koulutuksen teknologiat / Avoin yliopisto (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-01918-KKAS1124V24-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin yliopisto, Katso luentojen aikataulu oppaasta toteutukselta: KKAS1124V24-3003 Oppimisympäristöt ja koulutuksen teknologiat / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-01918-KKAS1124V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija - tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia ja pedagogisia lähtökohtia - ymmärtää millaisia ovat erilaiset oppimisympäristöt, niihin soveltuva pedagogiikka ja tarkoituksenmukainen teknologiaintegrointi - ymmärtää millaisten pedagogisten ratkaisujen, digitaalisten sovellusten ja ympäristöjen avulla erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan tukea erityisesti oppimisen eheyttämistä, yhteisöllistä oppimista ja psykososiaalista hyvinvointia. - osaa valita erilaisiin oppimisympäristöihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja digitaalisia ratkaisuja.
Suoritustavat
Opetusprofiili: Tutkinto-opiskelijat ja avoimen yliopiston opiskelijat: reaaliaikainen ETÄ1. - Aloitusluennot ja ryhmiin jakautuminen 8 h - Ohjausluennot 2 h - Loppuseminaari 6 h - Itsenäistä opiskelua (perehtyminen valittuun oppimisympäristöön liittyvään kirjallisuuteen) sekä pienryhmätyöskentelyä yht. 119 h (kirjallinen oppimisympärisöanalyysi ja video). Kurssin oppimisalustana toimii Moodle.
Suoritustavat
- Opintojakson aikana opiskelijat perehtyvät pienryhmissä (4 opiskelijaa) oppimisympäristöajatteluun ja erilaisiin oppimisympäristöihin, sekä tutustuvat pedagogiikkaan, joka soveltuu mediaa ja digitaalista teknologiaa hyödyntäviin oppimisympäristöihin: -> 1. Opiskelijat pienryhmissä valitsevat yhden oppimisympäristön, tutustuvat siihen liittyvään kirjallisuuteen, analysoivat/arvioivat sen, ja yhteisessä kirjallisessa tuotoksessa (8-10 sivua tekstiä) esittelevät sen toimintaperiaatteita ja siihen soveltuvia pedagogisia ratkaisuja lähdeviitteineen (min. 4). -> 2. Opiskelijat pienryhmissä esittelevät kirjallisen tuotoksen tärkeimmät löydökset videolla (max. 4min), joka jaetaan muiden opiskelijoiden nähtäväksi ja kommentoitavaksi ennen loppuseminaaria. Videot katsotaan ja niiden sisällöistä keskustellaan yhdessä loppuseminaarissa.
Sisältö
- Erilaisten oppimisympäristöjen teoreettiset ja erityisesti digipedagogiset lähtökohdat.
Aika ja paikka
Katso luentojen aikataulu oppaasta toteutukselta: KKAS1124V24-3003 Oppimisympäristöt ja koulutuksen teknologiat / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE
Oppimateriaalit
Opintokohteen yleinen oppimateriaali, joiden tiedot sovellettavissa lasten, nuorten ja aikuisten oppimisympäristöihin: Granö, P. M., Hiltunen, M. L., & Jokela, T. S. (2018). Suhteessa maailmaan: ympäristöt oppimisen avaajina. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63608 Imms, W., & Kvan, T. (2021). Teacher transition into innovative learning environments: A global perspective (p. 334). Springer Nature. https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-7497-9 Kotila, H., & Mäki, K. (2014). Oppimisympäristöt ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(1), 62–72. https://journal.fi/akakk/article/view/113541/67020 Kuuskorpi, M. &Sipilä, K. (toim.) (2016) Opetuksen digitalisaatio, uudet oppimisympäristöt ja uusi pedagogiikka. Kaarinan kaupunki. https://peda.net/haapajarvi/hankkeet/ttvv/ljr/oduojup/o3p:file/download/c2082a5a73a2832b0851274d9dd22e0acb0841e7/Opetuksendigitalisaatio_netti%283%29.pdf OECD (2017), The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing, Paris, http://dx.doi.org/9789264277274-en. Lisäksi luennoilla ilmoitettavia artikkeleita ja verkkolähteitä.