Yksilön toiminnan ja liikkumisen edellytysten tunnistaminen, harjoittelu (10op)
Toteutuksen tunnus: R705FL42OJ-18002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 25.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Sari Kilpeläinen
- Anne Immonen
- Erja Rahkola
- Mika Rahkola
- Anne Rautio
- Johanna Husa-Russell
- Heli Katajamäki
- Vastuuopettaja
- Heli Katajamäki
- Opintojakso
- R705FL42OJ
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Osaat ihmisen rakenteen ja toiminnan perusteet  
Osaat kohdata fysioterapia-asiakkaan / - potilaan / -kuntoutujan  
Osaat toteuttaa terveyden edistämiseen tähtääviä tuokioita/ tilanteita asiakaslähtöisesti 
Osaat ohjata eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille heille soveltuvaa liikuntaa  
Osaat toimia opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteissa 
Osaat arvioida asiakkaan suorituskykyä erilaisin menetelmin 
Osaat toteuttaa terapeuttista harjoittelua erilaisissa ympäristöissä  
Osaat huomioida elimistössä tapahtuvia muutoksia erilaisissa kuormitustilanteissa
                    
Toteutustavat
Oppiminen toteutuu erilaisina työpajoina ja toteutuksina erilaisissa työskentely-ympäristöissä koulun ulkopuolella. 
Opintojakso päättyy koko lukuvuoden kokoavaan teoreettisen ja käytännön osaamisen arviontiin.
                    
Suoritustavat
Oppiminen toteutuu erilaisina työpajoina ja toteutuksina erilaisissa työskentely-ympäristöissä koulun ulkopuolella. 
Opintojakso päättyy koko lukuvuoden kokoavaan teoreettisen ja käytännön osaamisen arviontiin.
                    
Sisältö
Anatomia, (patofysiologia s 2018), kuormitusfysiologia, palpointi, faskiat
Viestintätaitojen harjoittelu 
Terveys- ja soveltavan liikunnan ohjaaminen
Suorituskyvyn osa-alueiden arviointi 
Terapeuttisen harjoittelun prosessi
Lääketieteen perusteet 
Nivavaaran uinnit (opiskelijat avustajina) 
Kuntosaliharjoittelu
Rentoutus
                    
Aika ja paikka
2.lukukausi
                    
Oppimateriaalit
R705FL24 opintojakson materiaaleja: 
ACMS´s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 2010. Lippincott, Williams & Wilkins, Kiina. 8. painos.
Ahonen J. 2014. Kävelykoulu. Kävelyn virheet. Physiofile verkkokoulutus.
Enoka R.M. 2002. Neuromechanics of Human Movement. Human Kinetics, Champagn, IL.
Kenyon K & Kenyon J. 2009. The Physiotherapist´s Pocketbook. Essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone, Kiina.
Keskinen K.L., Häkkinen K. & Kallinen M. (toim.). 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 174. Grano Oy.
Keskinen K., Häkkinen K., Kallinen M. 2010. Kuntotestauksen käsikirja. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tammerprint Oy, Tampere. 2. uudistettu painos.
Koistinen J. ym. 2005. Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Suomen Fysioterapeutit. 2017. Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus.
TOIMIA. 2018. Käden puristusvoima. Osoitteessa http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittariversio/141/ 
Bandy &Sanders 2001. Therapeutic Exercise. Techniques for Intervention. Soveltuvin osin.
Donatelli 2007. Sports - Spesific Rehabilitation. Soveltuvin osin.
Hougblom 2010. Therapeutic Exercise for Athletic Injuries. Soveltuvin osin.
Huber & Wells 2006. Therapeutic Exercise. Soveltuvin osin.
Kauranen 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Soveltuvin osin
Porter, S. 2008. Tidys Physiotherapy. Churchill Livingstone. Elsevier. Philadelphia.Soveltuvin osin.
Renström 1991. Urheiluvammat - ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. S.177-188.
Luennot ja tunnilla jaettava muu materiaali.
ICF Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luikitus. 2005.
Johanna Ruusuvuori & Liisa Tiittula (toim.) 2005:Haastattelu : tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus: e-kirjana kirjaston kautta
Mönkkönen, Kaarina 2007. Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
Matikainen, Esko, ym. 2004. Toimintakyky. Arviointi ja kliininen käyttö.Duodecim.
Kendal, Mccreary, Provance, Rodges, Romani. 2005. Muscles. Testing and Function with Posture and Pain. Lippincott Williams & Wilkins.
Kenyon K & Kenyon J. 2009. The Physiotherapist´s Pocketbook. Essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone, Kiina.
Sandström M & Ahonen J. 2013. Liikkuva Ihminenen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Saarijärven Offset Oy.
Sandströn M. ym. 1998. Alaraajonen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Whittle M.W. 2007. Gait Analysis: an introduction, Elsevier, Kiina.
R705FL25 opintojakson materiaaleja: 
---
                    
Opetusmenetelmät
lähiopetus, työpajat
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
2. lukukauden aikana
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Et osaa toteuttaa terveyden edistämiseen tähtääviä tuokioita/ tilanteita asiakaslähtöisesti osaa.
Et osaa toimia luontevasti vuorovaikutus/asiakastilanteissa.
Et osaa ohjata eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille heille soveltuvaa liikuntaa.
Et osaa toimia opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteissa.
Et osaa arvioida asiakkaan suorituskykyä erilaisin menetelmin.
Et osaa toteuttaa terapeuttista harjoittelua erilaisissa ympäristöissä.
Et osaa huomioida elimistössä tapahtuvia muutoksia erilaisissa kuormitustilanteissa
Hyväksytty
Osaat toteuttaa terveyden edistämiseen tähtääviä tuokioita/ tilanteita asiakaslähtöisesti osaa.
Osaat toimia luontevasti vuorovaikutus/asiakastilanteissa.
Osaat ohjata eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille heille soveltuvaa liikuntaa.
Osaat toimia opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteissa.
Osaat arvioida asiakkaan suorituskykyä erilaisin menetelmin.
Osaat toteuttaa terapeuttista harjoittelua erilaisissa ympäristöissä.
Osaat huomioida elimistössä tapahtuvia muutoksia erilaisissa kuormitustilanteissa
                    
Esitietovaatimukset
NULL
                    
