Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL25OJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 28.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Toni Westerlund
Erkki Mattila
Vastuuopettaja
Erkki Mattila
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
R504TL25OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa laatia pieniä sovelluksia yleisesti käytössä olevalla olio-ohjelmointikielellä sekä osaa käyttää integroitua kehitysympäristöä.

Sisältö

Olio-ohjelmoinnin teoria ja käsitteet:
- Abstraktit tietotyypit
- Luokat ja oliot
- Luokkien väliset suhteet
- Olio- ja luokkamuuttujat
- Olio- ja luokkametodit
- Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet: kapselointi (encapsulation), tiedon kätkentä (information hiding), periytyminen (inheritance) ja monimuotoisuus (polymorphism)
- Viite- ja arvosemantiikka
- Metodien kuormittaminen
- Metodien korvaaminen
- Aikainen ja myöhäinen sidonta
Javan työasemaohjelmointi (Java SE):
- Java-kielen syntaksi
- Java-virtuaalikone ja luokkakirjasto
- Javan oliomalli ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteiden toteutus Java-kielessä
- Merkkijonojen käsittely
- Tietorakenteet: taulukot ja säiliöt
- Graafinen käyttöliittymä
- Tapahtumien käsittely
- Poikkeusten käsittely

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2020.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon.
Suositeltava oppikirja:
Deitel P. & Deitel H. J. 2017. Visual C# How to Program. 6th Edition. Pearson
Ohjelmistot (omalle henkilökohtaiselle koneelle):
Visual Studio Community (https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/)
Oheislukemistot:
Hocking J. 2018. Unity in Action: Multiplatform Game Development in C#. 2nd Edition. Manning Pubn
Martin R. 2008. Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship. Prentice Hall

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 44 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 95 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinninoppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osoittaa laajaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa kattavaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun