Olio-ohjelmointi (5op)
Toteutuksen tunnus: R504TL25OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 28.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Opettajat
- Toni Westerlund
- Erkki Mattila
- Vastuuopettaja
- Erkki Mattila
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- R504TL25OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa laatia pieniä sovelluksia yleisesti käytössä olevalla olio-ohjelmointikielellä sekä osaa käyttää integroitua kehitysympäristöä.
Sisältö
Olio-ohjelmoinnin teoria ja käsitteet:
- Abstraktit tietotyypit
- Luokat ja oliot
- Luokkien väliset suhteet
- Olio- ja luokkamuuttujat
- Olio- ja luokkametodit
- Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet: kapselointi (encapsulation), tiedon kätkentä (information hiding), periytyminen (inheritance) ja monimuotoisuus (polymorphism)
- Viite- ja arvosemantiikka
- Metodien kuormittaminen
- Metodien korvaaminen
- Aikainen ja myöhäinen sidonta
Javan työasemaohjelmointi (Java SE):
- Java-kielen syntaksi
- Java-virtuaalikone ja luokkakirjasto
- Javan oliomalli ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteiden toteutus Java-kielessä
- Merkkijonojen käsittely
- Tietorakenteet: taulukot ja säiliöt
- Graafinen käyttöliittymä
- Tapahtumien käsittely
- Poikkeusten käsittely
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2020.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon.
Suositeltava oppikirja:
Deitel P. & Deitel H. J. 2017. Visual C# How to Program. 6th Edition. Pearson
Ohjelmistot (omalle henkilökohtaiselle koneelle):
Visual Studio Community (https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/)
Oheislukemistot:
Hocking J. 2018. Unity in Action: Multiplatform Game Development in C#. 2nd Edition. Manning Pubn
Martin R. 2008. Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship. Prentice Hall
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 44 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 95 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinninoppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee olio-ohjelmoinnin oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osoittaa laajaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa kattavaa olio-ohjelmoinnin käsitteiden ja perusperiaatteiden tuntemusta sekä käytännön ohjelmointiosaamista olio-ohjelmointikielellä
Esitietovaatimukset
NULL