Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL50OJ-19004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 19.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Leila Nisula
Vastuuopettaja
Heidi Pyyny
Opintojakso
K701SL50OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä: vk 44
Webinaarit (AC): alku-, väli- ja loppuseminaari, (vk45, vk 48 ja vk 51)
Pienryhmien itsenäinen työskentely: Harjoitustyön suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä Työskentely Moodle alustalla (vk 44-51)
Toteutus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti viikoilla 44-51.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää asiakastyömenetelmäosaamista (EH; TO)
- osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta (EH; TO; LO)
- tuntee sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa työotetta eri-ikäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
- osallisuuden ja aktiivisen toiminnan mahdollistaminen ja tukeminen
- osallistavat ja aktivoivat yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen soveltaminen erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö

Osallistamisen ja aktivoimisen pyrkimys sosiaalialalla. Vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi.
Tutustutaan erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin osallistaviin ja aktivoiviin työmenetelmiin sekä sovelletaan valittua työmenetelmää oppimistehtävässä asiakkaiden kanssa työskenneltäessä

Aika ja paikka

vk 44-51 (26.10-18.12)

Oppimateriaalit

- Roivainen Irene, Ranta-Tyrkkö Satu 2016; Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat teos. Teosta hyödynnetään myöhemmin asiakkaiden kanssa suunniteltavassa ja toteutettavassa osallistavassa työskentelyssä. Työskentelystä sovitaan opintojakson alussa.
- Jämsen, Arja ym. (toim.) 2014: OSallisuuden jäljillä.
- Isola, A-M; Kaartinen, H.; Leemann, L. Lääperi, R. Schneider, T.; Valtari, S. & Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL työpapereita 33. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_ISBN_978-952-302-917-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Moodlemateriaali

Opetusmenetelmät

Toteutuu Campus Online-opintojaksona.
Ennakkotehtävä
Nauhoitetut luennot
AC-Webinaarit: Alku- väli- ja loppuseminaari
Pienryhmien tsenäinen työskentely: Seminaarien välillä tapahtuva pienryhmien itsenäinen ryhmätyöskentely
Harjoitustyö: Osallistavien ja aktivoivien menetelmien käytön suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakastyössä. Harjoitustyön avoitteena on vuorovaikutuksen rakentamisen oppiminen asiakkaiden kanssa tehtävässä työskentelyssä asiakkaiden toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseksi. Työskentelyn kokonaisuus rakentuu opiskelijoista koostuvien pienryhmien yhteisestä toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja sen arvioinnista.
Harjoitustyön esittely ja vertaisarviointi: Osallistavien ja aktivoivien menetelmien toteutuksen kokemukset jaetaan yhteisessä loppuseminaarissa.
Annettuun kirjallisuuteen perehtyminen opintojakson aikana sekä itsenäinen tiedonhankinta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää ennakkotehtävän vk 44. Harjoitustyöhön sisältyvien oppimistehtävien tekemistä viikkojen 44-51 aikana. Pienryhmien itsenäisen oppimistehtävän palautus viikolla 51

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa on mahdollista sopia osasuorituksista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä, Alku-, väli- ja loppuseminaarit sekä luennot 2 op
Pienryhmien itsenäinen työskentely seminaaripäivien välillä kontaktiopetukseen sisältyvän harjoitustyön toteuttamiseksi sekä viimeisellä viikolla (51) oppimistehtävän (harjoitustyön) esittely ja vertaisarviointi 3 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.

Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

CampusOnline-opiskelijoille paikkoja 15.
Avoin amk -paikkoja 5.
Tarvittaessa täytetään maksimimäärään avoin amk -opiskelijoilla ja/tai CO-jonosta.

Siirry alkuun