Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina (10op)

Toteutuksen tunnus: K701SL19OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 19.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2020 - 22.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Marjukka Rasa
Leila Nisula
Vastuuopettaja
Leena Seppälä
Ajoitusryhmät
Jakoryhmä1 (Koko: 40 . Avoin AMK : 0.)
Jakoryhmä 2 (Koko: 40 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Jakoryhmä1
Jakoryhmä 2
Opintojakso
K701SL19OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät (EH)
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista (TO)
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta (LO)
Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Sisältö

Sosiaalityö:
- Sosiaalityön perinteet ja kehitys
- Sosiaalityön käytännöt, vuorovaikutus
- Eettiset jännitteet sosiaalityössä

Aika ja paikka

Toteutus viikoilla 41-51 vahvistetun työjärjestyksen mukaisesti AC etäyhteyden kautta.

Oppimateriaalit

Nivala& Ryynänen 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa
Törrönen, Hänninen, Jouttimäki, Lunden, Salovaara, Veistilä (toim.) 2016. Vastavuoroinen sosiaalityö
Orjasniemi, T., Romakkaniemi M. & Tauro, T-M. (toim.). 2019. Tutkiva sosiaalityö. Muuttuvat rajat ja vastuu. Globaali ja lokaali sosiaalityössä. Talentia-lehti Sosiaalityön tutkimuksen seura 2019. https://talentia.e-julkaisu.com/2019/tutkivasosiaalityo/#page=1
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Verkkojulkaisu: https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Muu opintojakson alussa ja moodlealustalta löytyvä materiaali mm. Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat. Johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Toteutus poikkeuksellisesti syksyn 2020 aikana etäopetuksena sekä itsenäisenä työskentelynä Moodle alustalla.
Yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 41-51. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja lopuksi tehtävä itsenäinen kirjallinen työ hylätty/1-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% tunneista. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien tekemistä viikkojen 41-51aikana.
Oppimistehtävä sosiaalityön osalta: essee opintojakson toteutuksen viimeisellä viikolla 51, sekä etäopetuksen välillä toteutettavat sosiaalityöhön liittyvät välitehtävät.
Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön osalta sovellettu tentti viikolla 51.
Muut välitehtävät opintojakson alussa kerrottavan aikataulun mukaisesti viikoilla 41-51.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa on mahdollista sopia osasuorituksista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot
Tentti
Välitehtävät
Pienryhmätehtävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun