Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina (10op)
Toteutuksen tunnus: K701SL19OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 19.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2020 - 22.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Marjukka Rasa
- Leila Nisula
- Vastuuopettaja
- Leena Seppälä
- Ajoitusryhmät
- Jakoryhmä1 (Koko: 40 . Avoin AMK : 0.)
- Jakoryhmä 2 (Koko: 40 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Jakoryhmä1
- Jakoryhmä 2
- Opintojakso
- K701SL19OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät (EH)
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista (TO)
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta (LO)
Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät
Sisältö
Sosiaalityö:
- Sosiaalityön perinteet ja kehitys
- Sosiaalityön käytännöt, vuorovaikutus
- Eettiset jännitteet sosiaalityössä
Aika ja paikka
Toteutus viikoilla 41-51 vahvistetun työjärjestyksen mukaisesti AC etäyhteyden kautta.
Oppimateriaalit
Nivala& Ryynänen 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa
Törrönen, Hänninen, Jouttimäki, Lunden, Salovaara, Veistilä (toim.) 2016. Vastavuoroinen sosiaalityö
Orjasniemi, T., Romakkaniemi M. & Tauro, T-M. (toim.). 2019. Tutkiva sosiaalityö. Muuttuvat rajat ja vastuu. Globaali ja lokaali sosiaalityössä. Talentia-lehti Sosiaalityön tutkimuksen seura 2019. https://talentia.e-julkaisu.com/2019/tutkivasosiaalityo/#page=1
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Verkkojulkaisu: https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Muu opintojakson alussa ja moodlealustalta löytyvä materiaali mm. Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat. Johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Toteutus poikkeuksellisesti syksyn 2020 aikana etäopetuksena sekä itsenäisenä työskentelynä Moodle alustalla.
Yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 41-51. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja lopuksi tehtävä itsenäinen kirjallinen työ hylätty/1-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% tunneista. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien tekemistä viikkojen 41-51aikana.
Oppimistehtävä sosiaalityön osalta: essee opintojakson toteutuksen viimeisellä viikolla 51, sekä etäopetuksen välillä toteutettavat sosiaalityöhön liittyvät välitehtävät.
Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön osalta sovellettu tentti viikolla 51.
Muut välitehtävät opintojakson alussa kerrottavan aikataulun mukaisesti viikoilla 41-51.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa on mahdollista sopia osasuorituksista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot
Tentti
Välitehtävät
Pienryhmätehtävä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Esitietovaatimukset
NULL