Siirry suoraan sisältöön

Valinnaiset peliopinnot/Pelialan yritystoiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: ANPE1401V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.10.2025 - 20.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 49
Opettajat
Heikki Tikkanen
Opintojakso
ANPE1401V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Pelisivuaineeseen kuuluu 20 op kesäpeliopintojen lisäksi 5 op kokonaisuus valinnaisia peliopintoja, jonka suoritustapa sovitaan jokaisen opiskelijan kanssa erikseen. Suoritukseksi kelpaa hyvin laaja kirjo kaikenlaisia aiheita: esimerkiksi pelisuunnittelua, -käsikirjoittamista, 3D-mallinttamista, hahmoanimointia, peliäänen tekemistä jne. Omaa tekemistä tulee seurata tuntikirjalla ja reflektoida opintopäiväkirjalla. Suoritustapaan voi myös liittyä pelialaa tai pelikulttuurin ilmiöitä pohtiva essee tai artikkeli.

Toteutustavat

Itsenäistä työtä 135h

Suoritustavat

Sovitaan vastuuopettajan kanssa, esim. verkko-opiskelu, opintopäiväkirja, välitarkastukset, tuntiraportti, tuotantoportfolio, artikkeli.

Sisältö

Opiskelija määrittelee itse pelisuunnitteluun ja -tuotantoon liittyvän opintotavoitteensa ja hyväksyttää suunnitelman kurssin vastuuhenkilöllä. Etenemistä voidaan tarvittaessa seurata esim. välikommentoinneilla tai -kritiikillä. Tehdyn työn jälkeen opitun reflektointi opintopäiväkirjalla.

Oppimateriaalit

Tarpeen mukaan


Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet:
opiskelija:
• Ymmärtää pelialan yrittäjyyden käsitteitä
• Tuntee pelien rahoitusmalleja
• Pystyy suunnittelemaan pelin rahoitusta
• Pystyy suunnittelemaan pelin markkinointia
• Tietää, miten julkaisijoiden kanssa toimitaan ja on harjoitellut pitchaamista

Arviointiperusteet:
1-2 Opiskelija:
• Toimii osana pelinkehitystiimiä ja ottaa vastaan tehtäviä
• Tuntee pelialan yrittäjyyden peruskäsitteistöä
3-4 Opiskelija:
• Osaa kuunnella, vuorovaikuttaa sekä osittaa ja jakaa tehtäviä osana pelikehitystiimiä
• Osaa ottaa aktiivisen roolin ryhmässä
• Tuntee pelialan yrittäjyyden peruskäsitteistön ja julkaisijoiden kanssa toimimisen periaatteet, sekä pystyy soveltaman niitä jonkin verran
5 Opiskelija:
• Osaa johtaa pelikehitystiimiä tai sen osakokonaisuutta
• Tuntee laajasti pelialan yrittäjyyden käsitteistön, liiketoiminnan vaiheet ja rahoitusmallit ja markkinointitavat, sekä julkaisijoiden kanssa toimimisen periaatteet
• Osaa soveltaa laajasti erilaisia pelialan yrittäjyyden käsitteitä ja toimintatapoja työssään

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun