Soveltavan taiteen syventävä kirjallisuus (5op)
Toteutuksen tunnus: USOVE3001V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2025 - 15.07.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Soveltavan taiteen koulutusohjelma
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää soveltavaa taidetta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta kriittisesti hyödykseen tutkimustyössään
                    
Toteutustavat
Toteutukseen sisältyy vain itsenäisesti suoritettavia, opettajan arvioimia
tehtäviä. Toteutus on aikatauluttamaton.
                    
Suoritustavat
Kirjallisuusreferaatti, jossa tiivistät ja reflektoit valitsemasi kirjallisuuden sisältöä, tai professorin kanssa sovittava tieteellinen pro graduun liittyvä artikkelin tai muun julkaisun kirjoittaminen.  
                    
Sisältö
Perehtyminen soveltavan taiteen alan keskeiseen kirjallisuuteen. Erilaiset näkemykset soveltavasta taiteesta ja sen tutkimuksessa. Alan kirjallisuuden käyttäminen kriittisesti omassa tutkimustyössään.  
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
a ) Yksi seuraavista:
Clammer, J.: Art, Culture and International Development, 2015
Demos, T.J.: Decolonizing Nature. Contemporary Art and the Politics of Ecology. Demos, T. J. 2016.
Kester, G. (2004) Conversation pieces. Community and communication.
Lippard, L. (1997) The Lure of the Local.
Matarasso, F. A restless art, 2019
Uimonen, Laura, Taidetta suunnitteluun : taidehankkeet ja taidetoiveet suomalaisessa kaupunkisuunnittelussa, 2010
Darsø, L. (2004). Artful creation: Learning-tales of arts-in-business. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Pulkki, M., Aho, E., Lehikoinen, K., Pässilä, A. & Martín, M.(2016). Taiteilija kehittäjänä: Taiteelliset interventiot työssä.
b ) Lisäksi kaksi seuraavista väitöstutkimuksista:
Anttila, Maija, Taidekehän tarina Kankaanpään kulttuurinen ja fyysinen muutos taidekaupungiksi diskurssien valossa, 2008
Ainalinpää, E. Kasvitaiteen ekologiset ulottuvuudet. Elämäsidonnaisista vuorovaikutustarkasteluista kestävyystavoitteiseen taidetoimintaan. 2019
Anttila, Eeva, A dream journey to the unknown: searching for dialogue in dance education, 2003
Hiltunen, Mirja, Yhteisöllinen taidekasvatus. Performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä, 2009
Jónsdóttir, Ásthildur B., 2017. Artistic actions for sustainability: potential of art in education for sustainability
Kantonen, Lea, Teltta: kohtaamisia nuorten taidetyöpajoissa
Kokkonen, T. Esityksen mahdollinen luonto—Suhde ei-inhimilliseen esitystapahtumassa keston ja potentiaalisuuden näkökulmasta. 2017
Känkkäinen, Päivi, Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa : kohti tilaa ja kokemuksia
Malinen, Piritta, 2011. Kannu vie – kohti taidetta? Graffitikokemus sekä graffitin ja kuvataideopetuksen vuorovaikutus
Pusa, Tiina, 2012. Harmaa taide. Taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita
Strandman, Pia Vapautta vai vaikuttavuutta? kuvataiteeseen perustuva palvelu hoitolaitosyhteisölle 2013
Nina Luostarinen: Paikkaleikkejä ja leikin paikkoja – leikillisillä taideinterventioilla kohti paikkaempatiaa. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 363.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tenttivastaus tai kirjallisuusessee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
                    
