Siirry suoraan sisältöön

Väitöskirjatutkijan työ- ja asiantuntijaharjoittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: TUKO3013V25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.05.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
englanti
suomi
Opettajat
Janne Väätäjä
Hanna Peltomaa
Opintojakso
TUKO3013V25

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan väitöskirjatutkija osaa:
- tunnistaa, millaisiin työelämän asiantuntijatehtäviin oma tieteenala kytkeytyy ja millaisia työelämäyhteyksiä oma asiantuntijaosaaminen mahdollistaa
- soveltaa tutkijataitoja ja asiantuntijaosaamista työelämässä
- ilmaista ja esittää ymmärrettävästi omaa asiantuntijaosaamistaan työelämän organisaatioiden osaamis- ja kehitystarpeet huomioiden.

Toteutustavat

Väitöskirjatutkija keskustelee ensin ohjaajansa ja työelämäkontaktinsa kanssa, minkä perusteella hän laatii suunnitelman n. 1–2 kuukauden harjoittelusta.

Sisältö

Opintojakson lähtökohtana on, että väitöskirjatutkija osallistuu työ- ja asiantuntijaharjoitteluun joko yksityisellä tai julkisella sektorilla, ensisijaisesti yliopistomaailman ulkopuolella. Harjoittelun voi toteuttaa myös osana yliopiston ja työelämäorganisaatioiden yhteistä hanketta yliopistomaailman ulkopuolisessa työelämän organisaatiossa. Harjoittelun tulee edistää väitöskirjaprojektia sekä väitöskirjatutkijan työelämävalmiuksia. Harjoittelutehtävien on hyvä olla sellaisia, joista väitöskirjatutkijalla ei ole aiempaa vastaavaa työkokemusta.

Oppimateriaalit

Beebe, S.A. & Beebe, S.J. (2003). Public Speaking: An Audience-centered Approach. Pearson Education, Inc.



German, K., Gronbeck, B. E., Ehninger, D. & Monroe, A. H. (2013/2010/2001). Principles of public speaking. Boston: Pearson.



Strellman, U. & Vaattovaara, J. (toim.) 2013. Tieteen yleistajuistaminen. Helsinki: Gaudeamus.



Laajalahti, Anne. 2014. Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä. Jyväskylä Studies in Humanities 225. target=_blank>https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/43093/978-951-39-5618-9_vaitos29032014.pdf?sequence=1


Opetusmenetelmät

Opintojakson suorittaminen edellyttää:

1) harjoittelua koskevan suunnitelman kirjoittamista (Toimintaympäristön, tehtävän sekä yhteistyöhön liittyvien vaiheiden, menetelmien ja oletettujen tulosten kuvaus, max. 4 sivua) ja
2) 1–2 kk kestävää työelämä- ja asiantuntijaharjoittelua sekä siihen liittyvää
3) raportoivaa reflektiota harjoittelun vaiheista, oman asiantuntijuuden suhteesta ja merkityksestä työelämän organisaatiossa sekä opituista asioista ja mahdollisista yhteistyön tuloksista.

Reflektion tulee käsitellä ja arvioida yhteistyön merkitystä omalle tutkimukselle sekä työelämäorganisaatiolle (noin 5 sivua). Näkökulmana raportoivassa reflektiossa voi olla harjoittelun/yhteistyön merkitys oman asiantuntijuuden kehittymiselle ja työelämän organisaatiolle sekä pohtiva kuvaus harjoittelun aikana muodostuneesta yhteistyöstä, haasteista ja mahdollisuuksista jatkaa yhteistyötä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Väitöskirjatutkija tunnistaa, millaisiin työelämän asiantuntijatehtäviin oma tieteenala kytkeytyy ja osaa selkeästi eritellä, miten oma asiantuntijaosaaminen voi luoda yhteyksiä työelämään. Hän soveltaa tutkijataitojaan ja asiantuntijaosaamistaan työelämässä, ottaen huomioon alan tarpeet ja vaatimukset. Lisäksi hän osaa esittää ja ilmaista oman asiantuntijaosaamisensa ymmärrettävästi, huomioiden työelämän organisaatioiden osaamis- ja kehitystarpeet.

Hylätty
Väitöskirjatutkija ei tunnista, millaisiin työelämän asiantuntijatehtäviin oma tieteenalansa liittyy tai ei osaa selkeästi eritellä, kuinka oma asiantuntijaosaaminen voi liittyä työelämään. Hän ei sovella tutkijataitojaan tai asiantuntijaosaamistaan työelämässä, tai soveltaminen jää pinnalliseksi. Lisäksi hän ei osaa esittää omaa asiantuntijaosaamistaan ymmärrettävästi, eikä huomioi työelämän organisaatioiden osaamis- ja kehitystarpeita.

Lisätiedot

Väitöskirjatutkija keskustelee ensin ohjaajansa ja työelämäkontaktinsa kanssa, minkä perusteella hän laatii suunnitelman n. 1–2 kuukauden harjoittelusta. Suunnitelman hyväksyy väitöskirjaohjaaja yhdessä työelämän organisaation edustajan kanssa. Harjoitteluun sisältyy kirjallinen tehtävä (raportoiva reflektio).

Siirry alkuun