Sarjakuva (2op)
Toteutuksen tunnus: UKUV2001V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 32
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Marjo Pernu
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- UKUV2001V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa sarjakuvailmaisun sekä -teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa sarjakuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa sarjakuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää sarjakuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- suunnitella ja toteuttaa oman sarjakuvateoksen
- arvioida ja arvottaa sarjakuvateosta
- tunnistaa sarjakuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää sarjakuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
Toteutustavat
Luennot (3h), harjoitukset (18h), itsenäinen työskentely (30h)
Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelytapoja -ja ympäristöjä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kurssin luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovelvollisuus 90%), annettujen harjoitustöiden ja lopputyön tekeminen
Sisältö
- sarjakuvan ilmaisukeinot, -tyylit ja -teknologiat
- sarjakuvan asema ja merkitykset median ja taiteen kentillä
- sarjakuvan vastaanottoon liittyvät tekijät
- sarjakuvan analyysi- ja tulkintamenetelmät
- sarjakuvateoksen suunnittelu ja toteuttaminen
- sarjakuvan arviointi ja arvottaminen
- sarjakuvan lokaalit ja globaalit merkitykset
- sarjakuvan menetelmien ja ilmiöiden hyödyntäminen työssä (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Batinic, J. (2017). “Enhanced Webcomics1”: An Exploration of the Hybrid Form of Comics on the Digital Medium. Image & Narrative, 17(5). Retrieved from https://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/1384
- Beatens, J. & Frey, H. (2015). The graphic novel. an introduction. New York: Cambridge University Press.
- Cohn, Neil (2013). The Visual Language of Comics. Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. London, New Delhi, New York & Sydney: Bloomsbury.
- Herkman, J. (1998). Sarjakuvan kieli ja mieli. Tampere: Vastapaino.
- Koivunen, S. (2014). Comics school: teachers guide for using comics in education. Helsinki: Cultural Cooperative Vehrä.
- Koskela, I. (2016). Uusi sarjakuvantekijän oppikirja. Helsinki: Arktinen Banaani.
- McCloud, S. (1994). Sarjakuva. Näkymätön taide. Helsinki: Good Fellows.
- Meskin, A. & Cook, R. (2012). The art of comics a philosophical approach. Malden/Mass.: Wiley-Blackwell.
- Nummelin, J. (2018). Sarjakuvan lyhyt historia. Vantaa: Avain.
- Pitkäsalo, Eliisa (2016) Sarjakuvan nonverbaaliset viestit ja lukemiskokemus. Teoksessa: Kääntäminen, tulkkaus ja multimodaalisuus: Menetelmiä monimuotoisten viestien tutkimiseen, 49–72. Toim. Eliisa Pitkäsalo & Nina Isolahti. Tampere: Tampere Studies in Language, Translation and Literature, Series B3.
- Pitkäsalo, Eliisa (2016). Tulkitse kuva! Eleet ja ilmeet sarjakuvassa. Hirvonen, P., D. Rellstab & N. Siponkoski (toim.) 2016. Teksti ja tekstuaalisuus, Text och textualitet, Text and Textuality, Text und Textualität. VAKKI-symposiumi XXXVI 11.–12.2.2016. VAKKI Publications 7. Vaasa, (438–449).
- Stein, D. & Thon, J. (2015). From comic strips to graphic novels: contributions to the theory and history of graphic narrative. Berlin/Boston : De Gruyter.
- Sääskilahti, M. (2023). Sarjakuva – monilukutaidon pedagogiikan aarreaitta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.14(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/sarjakuva-monilukutaidon-pedagogiikan-aarreaitta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.