Siirry suoraan sisältöön

Leikillisyys ja tekoäly oppimisessa (5op)

Toteutuksen tunnus: TEME1003V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 19.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.11.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Outi Kallionpää
Marjaana Kangas
Opintojakso
TEME1003V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää leikillisyyden merkityksen oppimisessa, tiedon rakentamisessa ja digitaalisten työkalujen hyödyntämisessä
- ymmärtää pelien ja pelillisyyden roolin oppimisessa ja lukutaitojen opetuksessa
- osaa luoda pedagogisia suunnitelmia ja pedagogista sisältöä yhdessä tekoälyn kanssa
- ymmärtää virtuaalitekniikoiden mahdollisuudet opetuksessa
- osaa luoda monipuolisesti multimodaalista opetusmateriaalia oman opetuksensa rikastuttamiseksi ja pystyy hyödyntämään ja opettamaan yhteisöllisen sisällöntuotannon prosessia
- osaa esitellä omia ideoitaan innostavasti teknologiaa hyödyntäen ja käyttää taitoaan hyväksi niin työnhaussa, työelämässä kuin omassa opetuksessaan

Toteutustavat

Toteutustavat:
Luennot 12 h, seminaarit 8 h
Pienryhmätyöskentely 20 h
Itsenäinen työskentely 95 h

Opetusprofiili
ETÄ

Suoritustavat

Opintojaksolla on luentoja 12 h (4 x 3 h), kaksi seminaaria 8 h (2 x 4 h) sekä pienryhmätapaamisia yhteensä 20 h. Pienryhmissä opiskelijat tuottavat suunnitelman tai ratkaisun tiettyyn pedagogiseen haasteeseen ja pitchaavat ideansa.

Sisältö

Opintojaksolla keskitytään leikillisyyden, pelillisyyden ja yhteisöllisen tiedonrakentamisen hyödyntämiseen oppimisessa. Opiskelijat oppivat luomaan monimuotoista opetusmateriaalia ja hyödyntämää erilaisia teknologioita pedagogisten innovaatioiden suunnittelussa.

• Leikillisyys oppimisessa ja lukutaitojen opetuksessa
• Pelit osana lukutaitojen opetusta
• Pelipedagogiikka opetuksessa ja oppimisessa
• Yhteisöllinen tiedon rakentaminen tekoälyä hyödyntäen
• Metaverse/XR/VR/AR/MR pelillisessä ja leikillisessä oppimisessa
• Multimodaalinen ja yhteisöllinen sisällöntuotanto ja tiedon rakentaminen
• Yrittäjämäinen ajattelu ja pitchaaminen leikillisenä kompetenssina

Aika ja paikka

Aikataulut päivittyvät syyskuun 2025 aikana.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräisiä ajatuksia ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteisiin viittaaminen on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä 1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteisiin viittaaminen on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. 2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteisiin viittaaminen on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja. 4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa ajattelua ja asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteisiin viitataan tarkoituksenmukaisesti. Kokonaisuus on huolellisesti tuotettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on eheä ja huolellisesti tehty kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista ja kriittistä pohdintaa. Näkökulmia suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden hyödyntäminen on monipuolista ja erinomaista.

Siirry alkuun