Siirry suoraan sisältöön

Väitöskirjatutkijan esiintymistaidot (Syksy 2025) (3op)

Toteutuksen tunnus: TUKO3009V25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 13.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 01.01.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opettajat
Teemu Kauppi
Vastuuopettaja
Teemu Kauppi
Opintojakso
TUKO3009V25

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan väitöskirjatutkija osaa:
- jäsentää vuorovaikutusosaamisen moninaisia ulottuvuuksia tutkijan työssä
- kehittää puheviestintäosaamistaan osana tutkijan ammattitaitoa
- kehittää erityisesti omia esiintymistaitojaan
- antaa ja käsitellä palautetta vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Toteutustavat

Opetusprofiili: ETÄ 1

Sisältö

Tutkijan esiintymistaitojen harjoittelu ja analysointi. Esiintyminen väitöstilaisuudessa ja tieteellisissä konferensseissa. 

Oppimateriaalit

Kontaktiopetuksessa ja verkossa jaettava materiaali. Lapin yliopiston tutkijakoulun ohjeet lektiosta: www.ulapland.fi/lektio Oheislukemistoksi suositellaan myös: - Laajalahti, A. (2014). Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Humanities 225. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5618-9 - German, K., Gronbeck, B. E., Ehninger, D. & Monroe, A. H. (2013/2010/2001). Principles of public speaking. Boston: Pearson. - http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta/ - Jännittäminen osana elämää -opiskelijaopas. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, oppaita 7. http://www.yths.fi/filebank/2316-Jannittajaopas-2013.pdf


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaamistavoitteet on saavutettu keskeisiltä osiltaan. Väitöskirjatutkija osoittaa ymmärtävänsä vuorovaikutusosaamisen eri ulottuvuuksia tutkijan työssä ja osaa jäsentää niitä tarkoituksenmukaisesti erityisesti esiintymistaitojen näkökulmasta. Väitöskirjatutkija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti, vuorovaikutuksen eettiset näkökulmat huomioiden. Hän on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja harjoituksiin. Palautetut tehtävät vastaavat tehtävänantoa.

Hylätty
Väitöskirjatutkija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita. Hän ei osoita riittävää ymmärrystä vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksista eikä kykene jäsentämään niitä tutkijan työssä. Väitöskirjatutkija ei ole motivoitunut kehittämään esiintymistaitojaan eikä hänen antamansa vertaispalaute ota huomioon vuorovaikutuksen eettisiä näkökulmia. Suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa.

Siirry alkuun