Väitöskirjatutkijan esiintymistaidot (Syksy 2025) (3op)
Toteutuksen tunnus: TUKO3009V25-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 13.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 01.01.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan väitöskirjatutkija osaa:
- jäsentää vuorovaikutusosaamisen moninaisia ulottuvuuksia tutkijan työssä
- kehittää puheviestintäosaamistaan osana tutkijan ammattitaitoa
- kehittää erityisesti omia esiintymistaitojaan
- antaa ja käsitellä palautetta vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1
Sisältö
Tutkijan esiintymistaitojen harjoittelu ja analysointi. Esiintyminen väitöstilaisuudessa ja tieteellisissä konferensseissa.
Oppimateriaalit
Kontaktiopetuksessa ja verkossa jaettava materiaali. Lapin yliopiston tutkijakoulun ohjeet lektiosta: www.ulapland.fi/lektio Oheislukemistoksi suositellaan myös: - Laajalahti, A. (2014). Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Humanities 225. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5618-9 - German, K., Gronbeck, B. E., Ehninger, D. & Monroe, A. H. (2013/2010/2001). Principles of public speaking. Boston: Pearson. - http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta/ - Jännittäminen osana elämää -opiskelijaopas. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, oppaita 7. http://www.yths.fi/filebank/2316-Jannittajaopas-2013.pdf
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaamistavoitteet on saavutettu keskeisiltä osiltaan. Väitöskirjatutkija osoittaa ymmärtävänsä vuorovaikutusosaamisen eri ulottuvuuksia tutkijan työssä ja osaa jäsentää niitä tarkoituksenmukaisesti erityisesti esiintymistaitojen näkökulmasta. Väitöskirjatutkija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti, vuorovaikutuksen eettiset näkökulmat huomioiden. Hän on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja harjoituksiin. Palautetut tehtävät vastaavat tehtävänantoa.
Hylätty
Väitöskirjatutkija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita. Hän ei osoita riittävää ymmärrystä vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksista eikä kykene jäsentämään niitä tutkijan työssä. Väitöskirjatutkija ei ole motivoitunut kehittämään esiintymistaitojaan eikä hänen antamansa vertaispalaute ota huomioon vuorovaikutuksen eettisiä näkökulmia. Suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa.