Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintäosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: K72G002-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2026 - 31.07.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Tanja Marjanen-Korkala
Päivi Hietala
Vastuuopettaja
Päivi Hietala
Opintojakso
K72G002

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kehität kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiasi (asenne, tieto ja taito).
Osaat käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja geronomin työssä.
Hyödynnät kirjoitusviestinnässä kieli- ja tekstilajitietoutta tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa.
Arvioit puheviestinnässä omaa viestijäkuvaasi ja -tyyliäsi sekä osaat ottaa sanomaa rakentaessasi huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin.
Tiedät hakutekniikan perusteet ja oman alasi keskeisiä tiedonlähteitä ja -tyyppejä.
Ymmärrät tiedon käyttöön liittyvät eettiset ja oikeudelliset perusteet.
Osaat arvioida lähteitä kriittisesti sekä yleisten arviointikriteerien että omaan koulutusalaan liittyvien erityiskriteerien perusteella.

Sisältö

Omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
Työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
Asiantuntijana viestiminen
Tekstuaalinen osaaminen
Tiedontarpeen määrittely; aiheen käsitteellistäminen, tarvittavan tiedon tunnistaminen
Hakutekniikka; hakutermit, hakupalvelujen ominaisuudet (itseopiskelumateriaalit)
Oman alan tiedonlähteet; kirjaston tarjoamat aineistot, oman alan keskeiset tiedontuottajat
Tiedon käyttö; tiedon eettinen käyttö, tekijänoikeudet
Lähdekritiikki; lähteiden arviointi, medialukutaito

Kirjallinen viestintä:

Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.

Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät

Puheviestintä:

Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.

Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet

Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.

Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin.

Puheviestintä:

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä

Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä.
Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia.
Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia.
Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Siirry alkuun