Saamen kielen tekstitaidot - Sámegiela teakstadáiddut (5op)
Toteutuksen tunnus: PSAA1105V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 07.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 27.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opettajat
- Maiju Saijets
- Opintojakso
- PSAA1105V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa eri tekstilajien ominaispiirteitä
• osaa tuottaa erilaisia tekstejä saamen kielellä
• tunnistaa saamenkielisen tekstintuottamisen erityispiirteet
• kiinnittää huomiota saamen kielen ortografiaan ja oikeinkirjoitukseen
• ymmärtää saamenkielisen tekstintuottamisen merkityksellisyyden
• aktivoituu tuottamaan saamenkielisiä tekstejä työelämän tarpeisiin
Toteutustavat
Työpajamuotoinen opetus 30 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely 105 tuntia.
Suoritustavat
Erilaiset kirjoitusteksit, jotka kootaan tekstikansioon (esim. blogin muodossa), aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja opetuksessa annettujen tehtävien (4) tekeminen.
Sisältö
• tekstin ymmärtämis-, luku- ja tuottamistaidot
• erilaiset tekstilajit saamelaisessa perinteessä ja nyky-yhteiskunnassa
• tekstien multimodaalisuus
• saamen kielen ortografia ja oikeinkirjoitus
• opiskelijan kirjoittajaidentiteetin vahvistaminen
Aika ja paikka
Luennot verkkoympäristössä.
Oppimateriaalit
Solbakk, Aage 1997: Sámi čállingiela historjá, s. 49–75
Magga, Ole Henrik 1985: Davvisámegiela čállinvuogi gielalaš vuođđu. – Dieđut 2, s. 42–67
Sammallahti, Pekka (1998): Sátnegoallosteapmi ja čállinvuohki. – Tearbmasymposia raporta s. 35−42. Dieđut 3/1994. Guovdageaidnu, Sámi instituhtta
Riektačállinrávvagat. 2015. Sámediggi RIEKTAČÁLLINRÁVVAGAT (ctfassets.net) (84 s.)
Opetusmenetelmät
Työpajamuotoinen opetus 30 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely 105 tuntia.
Suoritustavat
Erilaiset kirjoitusteksit, jotka kootaan tekstikansioon (esim. blogin muodossa), aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja opetuksessa annettujen tehtävien (4) tekeminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(1)
Opiskelija osaa vain ohjatusti kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät tavoita tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
(2)
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3)
Opiskelija osaa kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
(4)
Opiskelija osaa itsenäisesti kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat hyvin tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat erittäin hyvin tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.