Siirry suoraan sisältöön

Saamen kielen tekstitaidot - Sámegiela teakstadáiddut (5op)

Toteutuksen tunnus: PSAA1105V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 07.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 27.10.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Opettajat
Maiju Saijets
Opintojakso
PSAA1105V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tunnistaa eri tekstilajien ominaispiirteitä
• osaa tuottaa erilaisia tekstejä saamen kielellä
• tunnistaa saamenkielisen tekstintuottamisen erityispiirteet
• kiinnittää huomiota saamen kielen ortografiaan ja oikeinkirjoitukseen
• ymmärtää saamenkielisen tekstintuottamisen merkityksellisyyden
• aktivoituu tuottamaan saamenkielisiä tekstejä työelämän tarpeisiin

Toteutustavat

Työpajamuotoinen opetus 30 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely 105 tuntia.

Suoritustavat

Erilaiset kirjoitusteksit, jotka kootaan tekstikansioon (esim. blogin muodossa), aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja opetuksessa annettujen tehtävien (4) tekeminen.

Sisältö

• tekstin ymmärtämis-, luku- ja tuottamistaidot
• erilaiset tekstilajit saamelaisessa perinteessä ja nyky-yhteiskunnassa
• tekstien multimodaalisuus
• saamen kielen ortografia ja oikeinkirjoitus
• opiskelijan kirjoittajaidentiteetin vahvistaminen

Aika ja paikka

Luennot verkkoympäristössä.

Oppimateriaalit

Solbakk, Aage 1997: Sámi čállingiela historjá, s. 49–75



Magga, Ole Henrik 1985: Davvisámegiela čállinvuogi gielalaš vuođđu. – Dieđut 2, s. 42–67



Sammallahti, Pekka (1998): Sátnegoallosteapmi ja čállinvuohki. – Tearbmasymposia raporta s. 35−42. Dieđut 3/1994. Guovdageaidnu, Sámi instituhtta



Riektačállinrávvagat. 2015. Sámediggi RIEKTAČÁLLINRÁVVAGAT (ctfassets.net) (84 s.)


Opetusmenetelmät

Työpajamuotoinen opetus 30 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely 105 tuntia.

Suoritustavat
Erilaiset kirjoitusteksit, jotka kootaan tekstikansioon (esim. blogin muodossa), aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja opetuksessa annettujen tehtävien (4) tekeminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(1)
Opiskelija osaa vain ohjatusti kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät tavoita tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

(2)
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3)
Opiskelija osaa kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

(4)
Opiskelija osaa itsenäisesti kirjoittaa tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat hyvin tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat erittäin hyvin tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Siirry alkuun