Siirry suoraan sisältöön

TULE-asiakkaan kohtaaminen ja kliinisen fysioterapia- ja ohjausosaamisen syventäminen: Kaularanka, rintaranka, pää, leukanivel (7op)

Toteutuksen tunnus: TSF12-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 30.05.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian syventävät opinnot -täydennyskoulutus
Opettajat
Mika Rahkola
Saara Koho
Vastuuopettaja
Mika Rahkola
Opintojakso
TSF12

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Oppija
- tuntee erilaisia kliinisen päättelyn muotoja
- osaa muodostaa hypoteeseja asiakkaan TULE ongelmasta kokonaisvaltaisesti
- tietää kaula- sekä rintarankaperäisten vaivojen epidemiologian, nykyevidenssin ja osaa myös käytännössä toteuttaa näyttöön perustuvaa ongelmanratkaisua
- hallitsee kaula- sekä rintakehän, pään alueen sekä leukanivelen tutkimisen ja hallitsee erilaisia hoitotekniikoita sekä terapeuttisia harjoitteita ko. asiakkaille
- hallitsee TULE-asiakkaiden tutkimisen ja hoitosuunnan ko. asiakkaille
- harjoittaa validoivaa kommunikaatiota asiakkaidensa kanssa
- osaa välttää nosebovaikutusta ja hyödyntää plasebovaikutusta ohjaustyössä
- on tietoinen hyvän kommunikaation merkityksestä TULE-asiakkaiden kanssa työskentelyssä ja omaa taidot tarkastella kriittisesti omaa vuorovaikutustaan ja kehittää sitä
- on motivoinut ja innostunut kohtaamaan asiakkaat kokonaisvaltaisesti biopsykososiaalisen viitekehyksen mukaisesti

Sisältö

Asiakkaan kohtaaminen, kommunikaatio ja ohjaus
Validoiva kommunikaatio
Plasebo- ja nosebovaikutukset
Biopsykososiaalinen viitekehys
Motivoivan haastattelun perusteita
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Kaula- ja rintakehä (rintaranka, kylkiluut ja myofaskia) + hengitys, leukanivel, pään vammat ja whiplash
Teoriaa + demo: Harjoittelufysiologia & annostelu

Aika ja paikka

Etäopetuspäivät:
12.-13.9.2025

Lähiopetuspäivät Rovaniemellä, Rantavitikan kampuksella:
24.-25.10.2025
20.-21.3.2026
Lähiopetuksen sekä etäpäivien lisäksi omaehtoista reflektointia sekä itseopiskelua opettajien antamien materiaalien sekä omavalintaisen materiaalinen käyttö.

Oppimateriaalit

Luomajoki, H. (toim.), Koho, P., Ojala, T., Holopainen, R., Röning, T., Tarnanen, S., Takatalo, J., Kouri, JP., Ekström, K. & Mikkonen, J. 2020. Ammattilaisen kipukirja (pain book for professionals). Lahti: VK-Kustannus; Luomajoki H. 2022. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2. Edition ed. Lahti: VK-Kustannus. Luomajoki H. & Sievinen A. 2021. Taltuta kipu - istuvan ihmisen käsikirja. Helsinki: WSOY. Lisäksi kouluttajan osoittama muu oppimateriaali ja kirjallisuus.


Opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus sekä itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla opintojakson oppimistehtäviin liittyen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 7 opintopistettä, mikä ajankäytöllisesti (oppijan työtunteina) on noin 186 tuntia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Asiakkaan subjektiiviset sekä fyysiset löydökset on raportoitu selkeästi ja ymmärrettävästi. Kaikkiin eri hypoteesivaihtoehtoihin on kirjoitettua mahdollisia tekijöitä, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakaan ongelmaa. Teksti on sujuvaa sekä ymmärrettävää. Lukija pystyy muodostamaan selkeän kuvan, minkälaisesta asiakkaasta on kyse.

Hylätty
Asiakkaan löydökset on kirjattu niin puutteellisesti, että löydöksistä ei saa selkeää kuvaa. Kaavake on täytetty puutteellisesti. Hypoteesikategoriat on ymmärretty värin. Tehtävän laajuus on joko selkeästi ali- tai ylimitoitettu (yli 40 % vähemmän tai enemmän kuin vaadittu).

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Asiakkaan subjektiiviset sekä fyysiset löydökset on raportoitu selkeästi ja ymmärrettävästi. Kaikkiin eri hypoteesivaihtoehtoihin on kirjoitettua mahdollisia tekijöitä, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakaan ongelmaa. Teksti on sujuvaa sekä ymmärrettävää. Lukija pystyy muodostamaan selkeän kuvan, minkälaisesta asiakkaasta on kyse.

Hylätty
Asiakkaan löydökset on kirjattu niin puutteellisesti, että löydöksistä ei saa selkeää kuvaa. Kaavake on täytetty puutteellisesti. Hypoteesikategoriat on ymmärretty värin. Tehtävän laajuus on joko selkeästi ali- tai ylimitoitettu (yli 40 % vähemmän tai enemmän kuin vaadittu).

Lisätiedot

Opintojakson opettajat ovat
Riikka Holopainen, Hannu Luomajoki ja Pasi Lambacka

Opintojakson arvioitava oppimistehtävä:
Oman asiakkaan kuvaus annetun kliinisen päättelyn kaavakkeen muodossa. Kaavake annetaan etukäteen ja sen käyttö ohjataan opetustunneilla. Sisältää myös asiakkaan tärkeimmät subjektiiviset löydökset sekä fyysisen tutkimuksen löydökset sekä tehdyt testit ja kyselykaavakkeet. Laajuus 8–12 sivua sisältäen kliinisen haastattelun sekä fyysisten löydökset sekä kliinisen päättelyn kaavakkeen.

Siirry alkuun