Siirry suoraan sisältöön

Transformatiivisten digitaalisten palvelujen kehittämisosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK243-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
26.01.2026 - 27.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
15 - 50
Koulutus
Master School
Opettajat
Marja Lempiäinen
Opintojakso
YAMK243

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

- Digitaalisten palvelujen analysointi ja arviointi
- Vaikutusten analysointi yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmista
- Uusien teknologioiden, palvelujen ja liiketoimintamallien tunnistaminen ja arviointi
- Palvelujen muotoilu ja kehittäminen
- Palvelujen ja toimintojen vaikuttavuuden ja eettisyyden arviointi ja mittaaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida muuttuvia digitaalisia palveluja ja niiden mahdollisuuksia sekä tuntee ilmiöön liittyviä muutostekijöitä, innovaatioita ja trendejä.
Opiskelija osaa muotoilla ja kehittää palveluja tietoon perustuen yhteiskehittämisen periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa analysoida digitaalisten palvelujen vaikutuksia yksilölle, organisaatiolle ja yhteiskunnalle vastuullisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys

Sisältö

Digitaalisten palvelujen analysointi ja arviointi
Uusien teknologioiden, palvelujen ja liiketoimintamallien tunnistaminen ja arviointi
Palvelujen muotoilu ja kehittäminen
Vaikutusten analysointi yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmista
Palvelujen ja toimintojen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen
Eettisyys palvelujohtamisessa

Aika ja paikka

Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom.

Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):

12.2.2026 klo 12.30 - 16.00, orientaatio sekä pienryhmätyöskentelyn aloittaminen

26.3.2026 klo 12.30 - 16.00, pienryhmäworkshop, esitykset ja vertaisarvioinnit

Opetusmenetelmät

Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon sisältyy ennakkotehtävä, aloitusorientaatio, asiantuntijaluennot (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua, ryhmäesseen ja esityksen tekeminen sekä vertaisarviointi.

Opintojakson tuotokset: ryhmäessee ja pienryhmäworkshopin tuotos ja sen esitys.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö asiantuntijaluentona. Toteutus ja näytön sisältö sovitaan ohjaajan kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja kuvata muuttuvia digitaalisia palveluja ja niiden vaikutuksia palvelutoiminnalle ja johtamiselle, mutta analyysi jää pintapuoliseksi.
- tuntee joitakin ilmiöön liittyviä muutostekijöitä, innovaatioita ja trendejä, mutta ei osaa soveltaa tietoa.
- osaa muotoilla ja kehittää palveluja tietoon perustuen, mutta yhteiskehittämisen periaatteiden soveltaminen on satunnaista.
- osaa analysoida digitaalisten palvelujen vaikutuksia yksilölle, organisaatiolle ja yhteiskunnalle, mutta analyysi vastuullisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista on rajallista.
- tunnistaa eettisyyden, vastuullisuuden ja vaikuttavuuden ulottuvuuksia, mutta kriittinen analyysi on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida muuttuvia digitaalisia palveluja ja niiden vaikutuksia palvelutoiminnalle ja johtamiselle monipuolisesti.
- tuntee hyvin ilmiöön liittyviä muutostekijöitä, innovaatioita ja trendejä ja osaa soveltaa tietoa käytännössä.
- osaa muotoilla ja kehittää palveluja tietoon perustuen ja soveltaa yhteiskehittämisen periaatteita johdonmukaisesti.
- osaa analysoida digitaalisten palvelujen vaikutuksia yksilölle, organisaatiolle ja yhteiskunnalle vastuullisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista kattavasti.
- osaa analysoida kriittisesti eettisyyden, vastuullisuuden ja vaikuttavuuden ulottuvuuksia palvelujohtamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida muuttuvia digitaalisia palveluja ja niiden vaikutuksia palvelutoiminnalle ja johtamiselle syvällisesti ja innovatiivisesti.
- tuntee erittäin hyvin ilmiöön liittyviä muutostekijöitä, innovaatioita ja trendejä, ja osaa soveltaa tietoa luovasti.
- osaa muotoilla ja kehittää palveluja tietoon perustuen ja soveltaa yhteiskehittämisen periaatteita erinomaisesti ja innovaatioita edistäen.
- osaa analysoida digitaalisten palvelujen vaikutuksia yksilölle, organisaatiolle ja yhteiskunnalle vastuullisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista syvällisesti ja kattavasti.
- osaa analysoida kriittisesti ja syvällisesti eettisyyden, vastuullisuuden ja vaikuttavuuden ulottuvuuksia palvelujohtamisessa ja tarjoaa uusia näkökulmia ja ratkaisuja.

Siirry alkuun