Siirry suoraan sisältöön

Media- ja digitaaliset lukutaidot (3 op)

Toteutuksen tunnus: KKAS2129V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 27.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
03.11.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Ryhmät
KASKO2
Kasvatustiede 2. vuosikurssi
KEKA2
Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
Opintojakso
KKAS2129V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee medialukutaidon, digitaalisen lukutaidon ja monilukutaidon sekä tekoälyn lukutaidon käsitteet
- ymmärtää vastuunsa median vastaanottajana ja käyttäjänä
- osaa analysoida ja tulkita kriittisesti perinteisiä ja multimodaalisia mediasisältöjä
- osaa tuottaa sisältöjä eettisesti ja vastuullisesti perinteisen ja digitaalisen median alustoille
- tuntee ja osaa käyttää informaation ja disinformaation tunnistamiseen kehitettyjä työkaluja
- osaa työskennellä osana ryhmää ja tuntee ryhmätyöskentelyyn liittyvät käytännöt

Toteutustavat

Luento 8 h
Pienryhmätyöskentely 35 h
Itsenäinen työskentely 37 h

Opetusprofiili ETÄ 1

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen luennoille
- Pienryhmissä ja itsenäisesti tehtävät reflektio- ja analyysitehtävät (4 kpl)

Sisältö

Opintojaksolla
- tutustutaan medialukutaitoon, digitaaliseen ja monilukutaitoon sekä tekoälyn lukutaitoon, lukutaitoihin liittyviin teoreettisiin käsitteisiin
- harjoitellaan digitaalisten, multimodaalisten mediasisältöjen analyysia, tulkintaa ja vastuullista tuottamista sekä informaation ja disinformaation tunnistamista.

Oppimateriaalit

Faktabaari. 2022. Digitaalinen informaatiolukutaito-opas. Faktabaari 



Journal of Media Literacy Education, Volume 12, Issue 3 (2020) Data Literacy and Education 

https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol12/iss3/?fbclid=IwAR29MsUJwauC3XNjC5QbJ27V-D5ttYdbRA9zCjjs4L4K1nLMb-ah7WYnReI  



Journalistin ohjeet (2014). Journalistin ohjeet | Journalistiliitto 



Kanerva, A. & Oksanen-Särelä, K. (2021) Aikuisten medialukutaidon edistämisen hyvät käytännöt ja kehittämistarpeet. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin selvitys. aikuistenmedialukutaito.pdf (medialukutaitosuomessa.fi) 



Kulju, P., Kupiainen, R., & Pienimäki, M. (2020) Raportti luokanopettajien käsityksistä monilukutaidosta 2019. Raportti luokanopettajien käsityksistä monilukutaidosta 2019 - Trepo (tuni.fi) 



Kupiainen, R. (2017) “Lukutaidon jälkeen?”, teoksessa Korhonen, Vesa & Annala, Johanna & Kulju, Pirjo (toim.) Kehittämisen palat, yhteisöjen salat. Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen. Tampere: Tampere University Press, 205–218. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/101964 



Lehtinen, A-P. (2020) Journalismin totuudenmukaisuus: luottamussuhde yleisöjen kanssa. Media & viestintä 43: 3, 206–226. 98407-Artikkelin teksti-168722-1-10-20200927.pdf  



Wardle, C. & Derakhshan, H. (2017) Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe report DGI(2017)09. 168076277c (coe.int) 



 


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.

Siirry alkuun