Projektiosa III: POM24-ryhmälle (Käsityö, Katsomusaineet, Historia, Yhteiskuntaoppi, Matematiikka) (2op)
Toteutuksen tunnus: LAPE2033V24-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 12.08.2025 - 04.09.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2025 - 31.10.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Luokanopettajan koulutusohjelma
 
- Opettajat
 - Sanna Takaluhta
 - Anu Köngäs
 - Pekka Muotka
 - Miia Hast
 - Ville Yliaska
 
- Ajoitusryhmät
 - Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
 
- Pienryhmät
 - Harjoitusryhmä POM24
 
- Opintojakso
 - LAPE2033V24
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä
• Osaa soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti
• Osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet
• Tietää, miten tietokoneettoman tekemisen ja ohjelmoinnin harjoitteiden avulla voidaan ikätason mukaisesti kehittää oppilaiden ohjelmoinnillista ajattelua. 
• Osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä. 
• Osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa
• Osaa pelillistää historian ja yhteiskuntaopin sisältöalueita
•Osaa kriittisesti arvioida ja perustella, miten katsomusaineet voivat rikastuttaa monialaista oppimista, ja tukea oppilaiden henkilökohtaista ja kulttuurista kasvua
                    
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Suurryhmäopetus 8 h
Pienryhmäopetus 32 h
Yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 28 h
                    
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen, pienryhmäopetukseen sekä yhteisölliseen työskentelyyn. Kurssin oppimistehtävien tekeminen. Kurssin aikana toteutetun projektin suunnittelu, tuotteen tai teoksen valmistaminen sekä esittely.
                    
Sisältö
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden pedagogista sisältötietoa.
• Monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön sisältöalueiden pelillistäminen.
• Ohjelmointi perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ohjelmoinnillinen ajattelu, tietokoneettomat harjoitteet, alakouluun sopiviin graafisiin ohjelmointiympäristöihin tutustuminen ja niissä sovellettavat hyvät ohjelmointikäytänteet, ohjelmoinnin opetusmateriaaleja sisältäviin nettisivuihin tutustuminen, ohjelmoinnin ja/tai elektronisen laiterakentamisen avulla toteutettu käytännön ongelman ratkaisu.
• Ammattitaitoinen käsityön uusia teknologioiden käyttö soveltavassa ongelmanratkaisussa 
• Elektroniikan peruskäsitteet, komponentit ja erilaiset kytkennät
• Innovatiivinen ja taidokas sähkö- ja elektroniikan laiterakentelu elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.
                    
Oppimateriaalit
- Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali sekä ajankohtaisia artikkeleita.
 - Mykkänen, J. & Liukas, L. (2014). Koodi2016 - Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa. Ladattu 1.12.2023 sivustolta https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf
 - Innokas-verkoston ja LUMA-keskusten kotisivut
 
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetuksen tai yhteisölliseen työskentelyyn ei toteudu, kurssitehtäviä puuttuu tai projektityön toteutus on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen on toteutunut, kurssitehtävät on suoritettu.
Projektin toteutus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa että opiskelija;
• osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä,
• soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti,
• osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet,
• osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä,
• osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa,
• osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa,
• osa pelillistää historian, yhteiskuntaopin, sekä katsomusaineiden sisältöalueita.
                    
Lisätiedot
HUOM! LO3 -ryhmä suorittaa projektiosan III 2 opintopisteen laajuisena ja POM24 suorittaa sen 2,5 opintopisteen laajuisena.