Siirry suoraan sisältöön

Luonto osana kasvatusta (5op)

Toteutuksen tunnus: R705L103-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 19.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.04.2026 - 24.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 65
Koulutus
Liikunnanohjaajakoulutus
Opettajat
Tommi Haapakangas
Opintojakso
R705L103

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Tiedollinen osaaminen
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• perustella luontokasvatuksen ja ulko-opetuksen teoreettiset lähtökohdat sekä niiden merkityksen oppimiselle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
• tunnistaa ulkoleikin ja kokemuksellisen oppimisen pedagogiset periaatteet
• perustella ryhmäytymisen, yhteisöllisyyden ja tiimityöskentelyn dynamiikan sekä niiden roolin oppimisessa ja kasvatuksessa.
• tunnistaa kestävän kehityksen periaatteet luontokasvatuksessa
• tunnistaa erilaisia luonnonympäristöjä oppimisympäristöinä

Taidollinen osaaminen
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• suunnitella ja toteuttaa luontokasvatuksen ja ulko-opetuksen kokonaisuuksia eri kohderyhmille hyödyntäen kokemuksellisia oppimismenetelmiä.
• käyttää ulkoleikkiä pedagogisena menetelmänä erilaisten taitojen ja tietojen kehittämiseen.
• ohjata tiimityöskentelyä ja ryhmäytymistä tukevia harjoituksia luonnossa ja perustella niiden vaikutuksen ryhmädynamiikkaan.
• hyödyntää luonnonympäristöjä monipuolisina oppimisympäristöinä ja soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä kontekstiin sopivalla tavalla.
• reflektoida omaa toimintaansa ja kehittää ohjaustaitojaan ulkona tapahtuvan opetuksen ja pedagogiikan näkökulmasta.
• arvioida erilaisten luontolähtöisiä oppimisympäristöjen soveltuvuutta eri opetustilanteissa.
• soveltaa kestävän kehityksen periaatteista luontokasvatuksessa.

Asenteellinen osaaminen
Tämän opintojakson aikana
• tunnistat, arvioit ja laadit jatkosuunnitelman osaamisesi kehittämiseksi.
• noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja sekä Lapin AMKin eettisiä ohjeita.

Sisältö

• Luontokasvatus; ulkoilmaleikit ja -pedagogiikka
• Tiimin rakentaminen, koheesio
• Kokemuksellinen oppiminen

Aika ja paikka

20.4. klo 10:15-14:00 Starting tutorial 1 - Zoom
22.4. klo 10:15-11:45 Lecture/Workshop - Zoom

28.4. klo 10:15-11:45 Lecture/Workshop - Zoom
30.4. klo 10:15-14:00 Ending tutorial 1 - Zoom

4.5. klo 10:15-14:00 Starting tutorial 2 - Zoom
6.5. klo klo 10:15-11:45 Lecture/Workshop - Zoom

Group workshops - Zoom:
Group 1 8.5. klo 8:15-9:45
Group 2 8.5. klo 14:30-16:00
Group 3 12.5. klo 8:15-9:45
Group 4 12.5. klo 14:30-16:00 Live

20.5. klo 8:00-16:00 Workshop - Jokiväylä liikuntasali
21.5. klo 8:00-16:00 Games and outdoorplay - Rovaniemi
22.5. klo 8:00-12:00 Nature education - Rovaniemi
22.5. klo 12:30-16:00 Ending tutorial 2 - Jokiväylä opetustila and zoom

Opetusmenetelmät

The course is implemented using the PBL 7-step method. Students must participate in tutorials and actively engage in information gathering as part of the learning process. The PBL cycle is implemented twice during the course. Between tutorials, students prepare a report on their own learning topic and also study the reports of others. The course also includes practical activities in which theoretical principles are applied in practical situations.
Students choose one group workshop that is most suitable for them.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Students can also complete the course in their own operating environment, in which case they participate in tutorials:
20.4. klo 10:15-14:00 Starting tutorial 1 - Zoom
30.4. klo 10:15-14:00 Ending tutorial 1 - Zoom
4.5. klo 10:15-14:00 Starting tutorial 2 - Zoom
22.5. klo 12:30-16:00 Ending tutorial 2 - Jokiväylä opetustila and zoom

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Knowledge based
You justify the theoretical basis of nature education and outdoor teaching and their significance for learning and overall well-being.
You recognize and describe the pedagogical principles of outdoor play and experiential learning and their significance for learning.

You justify the significance of group dynamics, community spirit, and teamwork in education and learning.
You describe the principles of sustainable development and their role in nature education.


Practical based
You plan and implement nature education and outdoor teaching programs for different target groups using experiential learning methods.
You utilize outdoor play as a goal-oriented pedagogical method.

You guide exercises in nature that support group formation and teamwork and justify their effects on group dynamics.
You apply natural environments as appropriate learning environments using teaching methods suitable for the situation.

You reflect on your own actions and identify areas for development in your teaching skills.
You assess the suitability of nature-based learning environments in different teaching situations.

You apply the principles of sustainable development in your practical activities.
Students demonstrate their planning, guidance, and assessment skills through practical tasks. The implementations are pedagogically justified, suitable for the target group, and ecologically responsible.


Attitude based
You recognize the strengths and areas for development in your own expertise and draw up a realistic plan for further development.
You follow instructions, participate actively in the course, and comply with the ethical guidelines of Lapland UAS.

You are committed to cooperation and teamwork, demonstrating a professional and constructive attitude in the learning environment.
The student demonstrates responsibility, commitment, and a desire to develop. All assignments are submitted on time, and the instructions and rules are followed consistently.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tiedollinen osaaminen
Perustelet luontokasvatuksen ja ulko-opetuksen teoreettisia lähtökohtia sekä niiden merkityksen oppimiselle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Tunnistat ja kuvaat ulkoleikin ja kokemuksellisen oppimisen pedagogisia periaatteita ja niiden merkityksen oppimisessa.
Perustelet ryhmädynamiikan, yhteisöllisyyden ja tiimityöskentelyn merkityksen kasvatuksessa ja oppimisessa.
Kuvaat kestävän kehityksen periaatteita ja niiden roolia luontokasvatuksessa.

Taidollinen osaaminen
Suunnittelet ja toteutat luontokasvatuksen ja ulko-opetuksen kokonaisuuksia eri kohderyhmille käyttäen kokemuksellisia oppimismenetelmiä.
Hyödynnät ulkoleikkiä tavoitteellisena pedagogisena menetelmänä.
Ohjaat ryhmäytymistä ja tiimityötä tukevia harjoituksia luonnossa sekä perustella niiden vaikutuksia ryhmädynamiikkaan.
Sovellat luonnonympäristöjä tarkoituksenmukaisina oppimisympäristöinä käyttäen tilanteeseen sopivia opetusmenetelmiä.
Reflektoit omaa toimintaani ja tunnistat kehittämistarpeita ohjaustaidossasi.
Arvioit luontolähtöisten oppimisympäristöjen soveltuvuutta eri opetustilanteissa.
Sovellat kestävän kehityksen periaatteita käytännön toiminnassa.
Opiskelija osoittaa suunnittelu-, ohjaus- ja arviointitaitojaan käytännön tehtävien kautta. Toteutukset ovat pedagogisesti perusteltuja, kohderyhmälle sopivia ja ekologisesti vastuullisia.

Asenteellinen osaaminen
Tunnistat oman osaamisesi vahvuudet ja kehittämiskohteet ja laadit realistisen jatkosuunnitelman.
Toimit ohjeiden mukaisesti, osallistut aktiivisesti opintojaksoon ja noudatat Lapin AMKin eettisiä ohjeita.
Sitoudut yhteistyöhön ja yhteiseen työskentelyyn osoittaen ammatillista ja rakentavaa asennetta oppimisympäristössä.
Opiskelija osoittaa vastuullisuutta, sitoutuneisuutta ja kehittämishalua. Kaikki tehtävät palautetaan ajallaan, annettuja ohjeita ja sääntöjä noudatetaan johdonmukaisesti.

Siirry alkuun