Siirry suoraan sisältöön

Teollinen puurakentaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: R501RL409-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 25.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
26.01.2026 - 08.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Rakennusmestarikoulutus
Opettajat
Mikko Vatanen
Vastuuopettaja
Ville Airas
Opintojakso
R501RL409

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja oppimis-/harjoitustehtäviä etenemisen mukaisesti jaksotettuna.
- Puurakentamisen edut, haasteet ja kehitysnäkymät. Tutustutaan alan nykytilaan sekä tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
- Puukerrostalon toteutuksen johtaminen. Perehdytään projektinhallintaan ja rakentamisprosessin erityispiirteisiin.
- Puurakennushankkeen ratkaisut ja ePuu-palvelun hyödyntäminen. Tarkastellaan käytännön esimerkkejä ja digitaalisia työkaluja.
- Teollinen puurakentaminen. Syvennytään teollisen rakentamisen toimintamalleihin ja tuotantoprosesseihin.
- Puukerrostalon rakenteiden ja rakentamisvaiheen suunnittelu. Sovelletaan opittua tietoa harjoitustyössä ja ryhmätehtävissä.

Tavoitteet

pintojaksolla opiskelija syventää puurakentamiseen ja puurakenteisiin liittyvää osaamistaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

Osaa kuvata puurakentamisen nykytilan, kehittämisteemat ja avautuvat mahdollisuudet.
Tietää yleisimmät talonrakentamisen puurakennejärjestelmät ja niiden soveltuvuuden monikerrosrakentamiseen.
Osaa vertailla toiminnallisuuden ja rakentamisprosessin sujuvuuden kannalta järkeviä puurakennushankkeen suunnitteluratkaisuja.
Osaa käyttää puurakenteiden mitoitusmenetelmiä tyypillisissä monikerrosrakentamisen ratkaisuissa.

Toteutustavat

Luennot, harjoitustyöt.

Sisältö

Puukerrostalo

Teollisen puurakentamisen ratkaisut

Vaativat puurakenteet

Aika ja paikka

Alkaa: 26.1.2026
Päättyy: 8.5.2026
Opiskelet opintojakson pääosin verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Opintojaksolla hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä, joka kokoaa opintojaksolla käsiteltävän aineiston sekä oppimistehtävät.
Etenemistä rytmittävät Zoom-tapaamiset verkossa lukujärjestyksen mukaisesti ja Zoom-tunneista tehdään myös tallenne. Luokassa järjestettäviä tapaamisia on kaksi (vko 6 & vko 19). Suosittelemme osallistumaan verkko-oppitunneille reaaliaikaisesti, koska niissä pääset vuorovaikutukseen muiden kanssa ja osallistumaan yhteisiin keskusteluihin. Tallenteet tarjoavat mahdollisuuden kerrata sisältöjä, mutta eivät korvaa yhteisöllistä oppimista ja aktiivista osallistumista.

Oppimateriaalit

Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaetaan oppimismateriaalia joko tiedostoina tai linkkeinä alkuperäiseen aineistoon. Aineistona hyödynnetään ajankohtaisia artikkeleita, ohjeita ja raportteja (teollisen puurakentamisen teema). Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.



Tekoälyn käyttö: Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojakson aikana tekoälyn käyttö on sallittu: saa käyttää, pitää kertoa (keltainen), mutta lopputentissä: käyttö kielletty, ei saa käyttää (punainen).


Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutustapa:
Opintojakso etenee teemallisina viikkoina, joissa yhdistyvät webinaarit (luennot ja tuntityöskentely), keskustelualueella käytävät oppimista tukevat keskustelut sekä soveltavat harjoitustyöt. Luentojen aikana käsitellään teollisen puurakentamisen keskeisiä teemoja, rakenteita ja suunnitteluratkaisuja.

Yhteistyö:
Opintojakson toteutustapa nojaa vahvasti yhteisöllisyyteen. Opiskelijat jakavat omia tuotoksiaan ja osallistuvat keskusteluihin sekä webinaarien aikana että oppimisalustan keskustelualueella. Tämä mahdollistaa uusien näkökulmien saamisen, vertaispalautteen hyödyntämisen ja aktiivisen osallistumisen opintojakson aihealueiden ympärillä.

Oppimistehtävät:
Toteutuksen aikaiset oppimistehtävät tukevat luennoilla käsiteltyjä aiheita ja tarjoavat käytännönläheistä oppimista. Tehtävät voivat sisältää esimerkiksi case-pohjaista työskentelyä, ryhmäkeskusteluja ja teollisen puurakennushankkeen ratkaisujen läpikäyntiä. Opiskelijat toteuttavat myös laajemman harjoitustyön, jossa sovelletaan opintojakson aikana opittuja tietoja ja taitoja teollisen puurakennushankkeen kontekstissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voidaan soveltaa myös oman työ- tai harjoittelupaikan tarpeista ja näkökulmista lähtien. Opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää tehtävien toteutuksessa. Mahdollisuuksien mukaan toteutukseen sisällytetään myös työelämäedustajan luento.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisesti toteutetut esimerkkikohteet ovat mahdollisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritus sisältää hyväksytysti toteutetut harjoitustehtävät (erilliset harjoitustehtävät & harjoitustyö). Tehtävien toteutustapojen suunnittelussa pyritään tarjoamaan vaihtoehtoja mahdollisuuksien mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Opiskelu ohjatuissa tilaisuuksissa: 30 h
- Itsenäinen oppiminen ja valmistautuminen: 30 h
- Työskentely harjoitustyön parissa ja yhteisöllinen oppiminen: 55 h
- Prosessi, järjestelmät ja tiedonhaku: 20 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Puurakentamisen nykytilaa, kehittämisteemoja ja avautuvia mahdollisuuksia koskevat esimerkit tunnistetaan. Talonrakentamisen puurakennejärjestelmiin ja niiden monikerrosrakentamisen sovelluksiin liittyvät esimerkit esitetään, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Puurakennushankkeen ratkaisut toiminnallisuuden ja rakentamisprosessin sujuvuuden kannalta on tunnistettavissa tuotoksesta. Puurakenteiden mitoittamisen menetelmiä on käytetty, mutta selkeydessä ja tulosten luotettavuudessa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty puurakentamisen nykytilan, kehittämisteemojen ja avautuvien mahdollisuuksien käsitteitä. Talonrakentamisen puurakennejärjestelmiin ja niiden monikerrosrakentamisen sovelluksiin liittyvät esimerkit on esitetty asianmukaisesti, hankittua tietoa on kommentoitu lähinnä luokittelemalla. Puurakennushankkeen ratkaisuita on kommentoitu toiminnallisuuden ja rakentamisprosessin sujuvuuden kannalta. Puurakenteiden mitoittamisen menetelmiä on käytetty oikein periaattein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin kuvatut ja alalle soveltuvat esimerkit sekä niihin yhdistetyt puurakentamisen nykytilan, kehittämisteemojen ja avautuvien mahdollisuuksien käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Talonrakentamisen puurakennejärjestelmiin ja niiden monikerrosrakentamisen sovelluksiin liittyvät esimerkit on esitetty havainnollisesti, perustelevasti ja hankittua tietoa on pohdittu analyyttisesti. Puurakennushankkeen ratkaisuita on arvioitu monipuolisesti toiminnallisuuden ja rakentamisprosessin sujuvuuden kannalta. Puurakenteiden mitoittamisen menetelmiä on käytetty selkeästi ja täsmällisesti.

Siirry alkuun