Siirry suoraan sisältöön

Rakentamisen kiertotalous (5op)

Toteutuksen tunnus: R501RL120-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
19.01.2026 - 24.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettajat
Mikko Vatanen
Vastuuopettaja
Mikko Vatanen
Opintojakso
R501RL120

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja oppimis-/harjoitustehtäviä etenemisen mukaisesti jaksotettuna.
- Kiertotalouden lähtökohdat rakennusalalla
- Kestävä rakentaminen ja rakentamisen kiertotalouden periaatteet
- Kiertotaloutta edistävä rakennuttaminen
- Kiertotalous suunnittelussa
- Rakennustyömaan kiertotalouskäytännöt
- Vähähiilinen rakentaminen
- Kiertotalous korjausrakentamisessa ja purkamisessa
- Materiaalien kierrättäminen ja rakennusosien uusiokäyttö

Tavoitteet

Rakentamisen kiertotalous -opintojakso johdattelee opiskelijan rakentamisen kiertotalouden periaatteiden äärelle. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa nimetä kiertotalouden käsitteitä
- osaa antaa esimerkkejä kiertotalouden toteuttamisesta rakennusalalla
- ymmärtää rakentamisen materiaalivirtojen hallinnan merkityksen
- osaa antaa havainnollistavia esimerkkejä kestävän rakentamisen ja elinkaariajattelun toteutumisesta omalla alallaan
- osaa käydä ammatillista keskustelua kiertotalouden aiheista, analysoida esitettyä tietoa ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hankkimansa tiedon pohjalta.

Toteutustavat

Opintojakso toteutetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä suoritettavana, oppimistehtäviin perustuvana opiskeluna. Oppimisen tukena toimivat ohjaustapaamiset Adobe Connect -ympäristössä toteutuksen aikana. Opintojakson toteutustapa nojaa myös vahvasti yhteisöllisyyteen, jota korostetaan jakamalla omia tuotoksia tehtäväkohtaisilla keskustelualueilla. Opiskelijat saavat siten vertaispalautetta ja osallistuvat keskusteluun opintojakson aihealueiden ympärillä. Opiskelija myös arvioi itse omaa lähtötasoaan, tarkentaa opintojakson osaamistavoitteet henkilökohtaisiksi tavoitteikseen sekä reflektoi osaamisensa kehittymistä.

Sisältö

Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja harjoitustehtävät seuraavista osa-alueista:

- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakennetun ympäristön materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uusien mahdollisuuksien tunnistaminen kiertotaloudesta

Harjoitustehtävien toteutuksessa on myös mahdollista painottaa omaan erikoistumisalaan liittyviä aihevalintoja.

Aika ja paikka

Alkaa: 19.1.2026
Päättyy: 24.4.2026
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Opintojaksolla hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä, joka kokoaa opintojaksolla käsiteltävän aineiston sekä oppimistehtävät.
Etenemistä rytmittävät Zoom-tapaamiset verkossa lukujärjestyksen mukaisesti ja Zoom-tunneista tehdään myös tallenne. Suosittelemme osallistumaan verkko-oppitunneille reaaliaikaisesti, koska niissä pääset vuorovaikutukseen muiden kanssa ja osallistumaan yhteisiin keskusteluihin. Tallenteet tarjoavat mahdollisuuden kerrata sisältöjä, mutta eivät korvaa yhteisöllistä oppimista ja aktiivista osallistumista.

Oppimateriaalit

Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaetaan oppimismateriaalia joko tiedostoina tai linkkeinä alkuperäiseen aineistoon. Aineistona hyödynnetään ajankohtaisia artikkeleita, ohjeita ja raportteja (kiertotalouden ja vähähiilisen rakentamisen teemat). Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.



Tekoälyn käyttö: Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojakson aikana tekoälyn käyttö on sallittu: saa käyttää, pitää kertoa (keltainen), mutta lopputentissä: käyttö kielletty, ei saa käyttää (punainen).


Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutustapa: Opintojakso etenee teemallisina viikkoina, joissa yhdistyvät luennot, tapaus- ja ryhmätehtävät sekä soveltavat harjoitukset. Luentojen aikana käsitellään rakentamisen kiertotalouden keskeisiä teemoja ja periaatteita.

Yhteistyö: Opintojakson toteutustapa nojaa vahvasti yhteisöllisyyteen. Opiskelijat jakavat omia tuotoksiaan ja osallistuvat keskusteluihin tuntien yhteydessä. Tämä mahdollistaa uusien näkökulmien saamisen, vertaispalautteen hyödyntämisen ja aktiivisen osallistumisen opintojakson aihealueiden ympärillä.

Oppimistehtävät: Toteutuksen aikaiset oppimistehtävät ovat suunniteltu tukemaan luennoilla käsiteltyjä aiheita ja tarjoamaan käytännönläheistä oppimista. Tehtävät voivat sisältää esimerkiksi case-pohjaista työskentelyä ja ryhmäkeskusteluja. Opiskelijat toteuttavat myös hieman laajemman pienryhmätehtävän opintojakson aikana.

Tentti: Opintojakson lopussa järjestettävä tentti arvioi opiskelijoiden aiheen hallintaa ja kykyä soveltaa opittuja tietoja käytännössä. Tentti koostuu monivalintakysymyksistä, lyhyistä vastauksista ja käytännön tehtävistä, jotka kattavat opintojakson keskeiset teemat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voidaan soveltaa myös oman työ- tai harjoittelupaikan tarpeista ja näkökulmista lähtien. Opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää tehtävien toteutuksessa. Mahdollisuuksien mukaan toteutukseen sisällytetään myös työelämäedustajan luento.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään opintojakson lopulla, uusintamahdollisuuksista sovitaan erikseen.

Kansainvälisyys

Opintojakso käsittelee osittain kansainvälisiä suuntauksia ja muutostarpeita ja tarjoaa opiskelijalle valmiuksia ymmärtää rakennusalaa koskevia tavoitteita myös laajemmasta näkökulmasta. Osa jaettavasta tai muuten aiheeseen soveltuvasta oppimismateriaalista on kansainvälistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritus sisältää hyväksytysti toteutetut harjoitustehtävät (tuntiharjoitukset & harjoitustyö) sekä tentin. Tehtävien toteutustapojen suunnittelussa pyritään tarjoamaan vaihtoehtoja mahdollisuuksien mukaan. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen opetukseen, jossa tehdään yhteisöllisiä tehtäviä tai katsomalla tallenteet ja tekemällä tehtävät itsenäisesti. Ryhmissä tehtävän harjoitustyön vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Opiskelu ohjatuissa tilaisuuksissa: 30 h
- Itsenäinen oppiminen ja valmistautuminen: 40 h
- Ryhmätyöskentely ja yhteisöllinen oppiminen: 40 h
- Arvioitavat tehtävät ja loppuarviointi (tentti): 25 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Kiertotalouden esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakentamisen materiaalivirtoja on arvioitu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Tuotokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty kiertotalouden käsitteitä. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi onnistuu asiallisesti, ja niiden hallinnan merkitystä on selkeästi perusteltu. Tuotokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin alalle soveltuvat esimerkit ja niihin yhdistetyt kiertotalouden käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi on loogista, selkeää, ja niiden hallinnan merkitys on kuvattu laajasti perustellen. Tuotokset on esitetty havainnollisesti ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä ja toiminnasta välittyy analyyttinen työskentelyote.

Siirry alkuun