Rakentamisen kiertotalous (5op)
Toteutuksen tunnus: R501RL446-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 08.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja oppimis-/harjoitustehtäviä etenemisen mukaisesti jaksotettuna.
- Kiertotalouden lähtökohdat rakennusalalla
- Kestävä rakentaminen ja rakentamisen kiertotalouden periaatteet
- Kiertotaloutta edistävä rakennuttaminen
- Kiertotalous suunnittelussa
- Rakennustyömaan kiertotalouskäytännöt
- Vähähiilinen rakentaminen
- Kiertotalous korjausrakentamisessa ja purkamisessa
- Materiaalien kierrättäminen ja rakennusosien uusiokäyttö
Tavoitteet
Rakentamisen kiertotalous -opintojakso johdattelee opiskelijan rakentamisen kiertotalouden ja kestävän rakentamisen periaatteiden äärelle. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa nimetä kiertotalouden käsitteitä
- osaa antaa esimerkkejä kiertotalouden toteuttamisesta rakennusalalla
- ymmärtää rakentamisen materiaalivirtojen hallinnan merkityksen
- osaa antaa havainnollistavia esimerkkejä kestävän rakentamisen ja elinkaariajattelun toteutumisesta omalla alallaan
- osaa käydä ammatillista keskustelua kiertotalouden aiheista, analysoida esitettyä tietoa ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hankkimansa tiedon pohjalta.
Sisältö
Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
Rakennetun ympäristön materiaalivirrat
Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
Aika ja paikka
Alkaa: 19.1.2026
Päättyy: 24.4.2026
Opiskelet opintojaksolla sekä kampuksella (lähijaksot) että verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Opintojaksolla hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä, joka kokoaa opintojaksolla käsiteltävän aineiston sekä oppimistehtävät.
Etenemistä rytmittävät Zoom-tapaamiset verkossa lukujärjestyksen mukaisesti ja Zoom-tunneista tehdään myös tallenne. Suosittelemme osallistumaan verkko-oppitunneille reaaliaikaisesti, koska niissä pääset vuorovaikutukseen muiden kanssa ja osallistumaan yhteisiin keskusteluihin. Tallenteet tarjoavat mahdollisuuden kerrata sisältöjä, mutta eivät korvaa yhteisöllistä oppimista ja aktiivista osallistumista.
Oppimateriaalit
Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaetaan oppimismateriaalia joko tiedostoina tai linkkeinä alkuperäiseen aineistoon. Aineistona hyödynnetään ajankohtaisia artikkeleita, ohjeita ja raportteja (kiertotalouden ja vähähiilisen rakentamisen teemat). Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.
Tekoälyn käyttö: Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojakson aikana tekoälyn käyttö on sallittu: saa käyttää, pitää kertoa (keltainen), mutta lopputentissä: käyttö kielletty, ei saa käyttää (punainen).
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutustapa: Opintojakso etenee teemallisina viikkoina, joissa yhdistyvät luennot, tapaus- ja ryhmätehtävät sekä soveltavat harjoitukset. Luentojen aikana käsitellään rakentamisen kiertotalouden keskeisiä teemoja ja periaatteita.
Yhteistyö: Opintojakson toteutustapa nojaa vahvasti yhteisöllisyyteen. Opiskelijat jakavat omia tuotoksiaan ja osallistuvat keskusteluihin tuntien yhteydessä. Tämä mahdollistaa uusien näkökulmien saamisen, vertaispalautteen hyödyntämisen ja aktiivisen osallistumisen opintojakson aihealueiden ympärillä.
Oppimistehtävät: Toteutuksen aikaiset oppimistehtävät ovat suunniteltu tukemaan luennoilla käsiteltyjä aiheita ja tarjoamaan käytännönläheistä oppimista. Tehtävät voivat sisältää esimerkiksi case-pohjaista työskentelyä ja ryhmäkeskusteluja. Opiskelijat toteuttavat myös hieman laajemman - lukukausiprojektiin kytkeytyvän - pienryhmätehtävän opintojakson aikana.
Tentti: Opintojakson lopussa järjestettävä tentti arvioi opiskelijoiden aiheen hallintaa ja kykyä soveltaa opittuja tietoja käytännössä. Tentti koostuu monivalintakysymyksistä, lyhyistä vastauksista ja käytännön tehtävistä, jotka kattavat opintojakson keskeiset teemat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voidaan soveltaa myös oman työ- tai harjoittelupaikan tarpeista ja näkökulmista lähtien. Opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää tehtävien toteutuksessa. Mahdollisuuksien mukaan toteutukseen sisällytetään myös työelämäedustajan luento.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään opintojakson lopulla, uusintamahdollisuuksista sovitaan erikseen.
Kansainvälisyys
Opintojakso käsittelee osittain kansainvälisiä suuntauksia ja muutostarpeita ja tarjoaa opiskelijalle valmiuksia ymmärtää rakennusalaa koskevia tavoitteita myös laajemmasta näkökulmasta. Osa jaettavasta tai muuten aiheeseen soveltuvasta oppimismateriaalista on kansainvälistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suoritus sisältää hyväksytysti toteutetut harjoitustehtävät (tuntiharjoitukset & harjoitustyö) sekä tentin. Tehtävien toteutustapojen suunnittelussa pyritään tarjoamaan vaihtoehtoja mahdollisuuksien mukaan. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen opetukseen, jossa tehdään yhteisöllisiä tehtäviä tai katsomalla tallenteet ja tekemällä tehtävät itsenäisesti. Ryhmissä tehtävän harjoitustyön vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Opiskelu ohjatuissa tilaisuuksissa: 30 h
- Itsenäinen oppiminen ja valmistautuminen: 40 h
- Ryhmätyöskentely ja yhteisöllinen oppiminen: 40 h
- Arvioitavat tehtävät ja loppuarviointi (tentti): 25 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Kiertotalouden esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakentamisen materiaalivirtoja on arvioitu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Tuotokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty kiertotalouden käsitteitä. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi onnistuu asiallisesti, ja niiden hallinnan merkitystä on selkeästi perusteltu. Tuotokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin alalle soveltuvat esimerkit ja niihin yhdistetyt kiertotalouden käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi on loogista, selkeää, ja niiden hallinnan merkitys on kuvattu laajasti perustellen. Tuotokset on esitetty havainnollisesti ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä ja toiminnasta välittyy analyyttinen työskentelyote.
Esitietovaatimukset
Talonrakentaminen -opintojakso