Työkykyjohtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: A31L000304-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 05.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 06.04.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 0 - 135
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu neljälle viikolle ja toteutetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Kahden ensimmäisen viikon aikana opiskellaan webinaareissa sekä tehdään erilaisia ennakko- ja tuntitehtäviä. Lisäksi aloitetaan arvioitavien tehtävien työstäminen. Kahden viimeisen viikon aikana keskitytään arvioitavien tehtävien loppuun saattamiseen, palautukseen sekä opintojakson keskeisten sisältöjen kertaamiseen. Arvioitavat tehtävät sisältävät erilaisia suoritustapoja, joista tiedotetaan tarkemmin opintojakson aikana.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tunnistat keskeisiä työnhyvinvointiin liittyviä menetelmiä ja toimintatapoja,
- ymmärrät esimiehen roolin työyhteisön työhyvinvointia edistävänä tekijänä,
- ymmärrät työntekijän hyvinvoinnin merkityksen työn tuottavuuteen ja työhyvinvoinnin vaikutukset yrityksen kilpailutekijänä,
- osaat arvioida työhyvinvoinnin toimivuutta tunnistat kehittämiskohteita,
- kykenet toimimaan esimiehenä eri-ikäisten työntekijöiden työyhteisössä.
Kompetenssit: Esimiestyöosaaminen
Sisältö
* työnhyvinvointi
* työnimu
* työn tuottavuus
* eri-ikäisten työntekijöiden työkykyjohtaminen
Aika ja paikka
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa. Opinnot sisältävät aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä:
Webinaariaikataulu on seuraava:
- ma 13.4.2026 klo 17–20.15
- ke 15.4.2026 klo 17–20.15
- ma 20.4.2026 klo 17–20.15
- ke 22.4.2026 klo 17–20.15
Lisäksi:
- erikseen sovitut ohjausajat
- opiskelijat aikatauluttavat itsenäisesti omat itsenäisen opiskelun ja ryhmätyönsä aikataulut.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristöä ja Zoom-sovellusta hyödyntäen. Verkko-opetuksessa tarjotaan opetusta, ohjausta sekä pienryhmätehtäviä, jotka tukevat oppimista monipuolisesti. Itseohjautuva ryhmätyö toimii itsenäisen opiskelun lisäksi keskeisenä osana oppimisprosessia ja tukee opiskelijoiden aktiivista roolia tiedon soveltamisessa.
Ryhmätehtäviä voidaan aloittaa oppitunneilla ja niitä jatketaan pienryhmissä itsenäisesti. Lisäksi opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarviointia ja reflektiota osana oppimisprosessia.
Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa:
- ma 13.4.2026 klo 17–20.15
- ke 15.4.2026 klo 17–20.15
- ma 20.4.2026 klo 17–20.15
- ke 22.4.2026 klo 17–20.15
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille on suositeltavaa, sillä yhteisissä illoissa tapahtuva vuorovaikutteinen oppiminen ei ole korvattavissa tallenteilla. Vaikka luento-osuudet tallennetaan, syventävät keskustelut ja yhdessä oppiminen tapahtuvat reaaliaikaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään käänteistä oppimista: opiskelijat tutustuvat aiheeseen etukäteen erilaisten ennakkotehtävien kautta. Oppitunnit koostuvat verkkoluennoista, niihin liittyvistä tehtävistä ja aktiivisista keskusteluista.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa arvioitavien tehtävien palautusajankohdasta.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEn liikennevalomallia. Tekoälyn käyttö on sallittua (keltainen: saa käyttää, kunhan kertoo käytöstä), mutta tentissä käyttö on kielletty (punainen: ei saa käyttää).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätyönä tehtävän oppimistehtävän voi toteuttaa yhteistyössä työelämän kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ja arvioitavien tehtävien palautusajankohdat löytyvät Moodlesta.
Oppimistehtävien palautuksissa sovelletaan seuraavaa periaatetta: oppimistehtävällä/tentillä on yksi varsinainen palautuspäivämäärä. Myöhästyneet oppimistehtävät/tentit hylätään. Ensimmäinen uusinta on 2 kuukauden kuluttua varsinaisesta palautuspäivämäärästä. Toinen uusinta on seuraavan lukukauden puolivälissä (viikko 10 tai 42), tai viimeistään sen loppuun mennessä.
Tämän opintojakson osalta uusinta-ajankohdat ovat seuraavat:
- 30.8.2026 (1. uusinta/korotus)
- 18.10.2026 (2. uusinta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli olet hankkinut osaamistavoitteiden, sisällön ja arviointikriteerien mukaisen osaamisen aiemmalla koulutuksella tai työelämässä, voit tehdä pelkät arvioitavat oppimistehtävät tai sopia osaamisen näytöstä ennen opinnon alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistuntimäärää. Kokonaistyömäärä sisältää yhteiset oppitunnit, itsenäisen oppimisen ja valmistautumisen, pienryhmätyöskentelyn ja yhteisöllisen oppimisen sekä itsenäisen syventymisen aiheisiin, itsenäiset harjoitustehtävät ja arvioitavat oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja kokonaisuuksia sekä ymmärtää niiden vaikutukset työn tuottavuuteen. Osaat selittää sosiaalisenpääoman merkityksen osana työnhyvinvointia. Osaat havainnoida työympäristöstä kehittämiskohteita ja tietää miten kehitetään työnhyvinvointia. Osaat tehdä aloittavalla tasolla yritykseen työnhyvinvointisuunnitelman.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaa käyttää raportoinnissa työnhyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Osaat yhdistää työnhyvinvoinnin vaikutuksen työntuottavuuteen. Osaat tehdä suunnitelman työympäristön kehittämiskohteista ja tiedostat niiden vaikutuksista työnhyvinvointiin. Osaat hyödyntää edellä mainittuja asioita työnhyvinvointisuunnitelmassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat käyttää asiantuntevasti työnhyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Osaat analysoiden perustella miten työnhyvinvointi vaikuttaa työntuottavuuteen. Osaat tehdä suunnitelman työympäristön kehittämiskohteista ja osaat yhdistää niiden vaikutuksista työnhyvinvointiin. Osaat tehdä kehittävällä otteella ajankohtaista tietoa hyödyntäen työnhyvinvointisuunnitelman, joka ottaa huomioon tulevaisuuteen liittyviä asioita.