Suomen kieli ja viestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S042-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 12.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 13.01.2026 - 16.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Päivi Hietala
- Opintojakso
- K701S042
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
13.1. - 22.3.2026: Opintojakso jakautuu yhdeksälle viikolle.
Opetusta on seitsemän kertaa OJ:n aikana.
Puhevideo ja ryhmätehtävä: palautus viim. pe 27.2.2026
Essee: palautus viim. su 22.3.2026
1. palautusjakso 13.1. - 22.3.2026
2. palautusjakso 23.3. - 31.5.2025
3. palautusjakso 1.6. - 10.12.2026: OJ:n tehtävien palautuksen ehdoton takaraja
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
• osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
• osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
• arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.
Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät
Puheviestintä:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.
Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.
Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.
Aika ja paikka
Opetus monimuotototeutuksella (sisältää lähi- javerkkototeutusta)
Opiskelet sekä kampuksella että verkossa.
OJ alkaa Kemin kampuksella lähiopetuskertana ti 13.1.2026, ja päättyy ma 16.3.2026 etäopetukseen.
Opetusta on yhteensä 22 tuntia.
Oppimateriaalit
Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti ja kommentoiva referaatti. Opinnäytetyön opas (1.8.2022 jälkeen aloittaneille opiskelijoille). Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä, ja etäopetus tapahtuu Zoomissa. Aloituskerta on lähiopetusta Kemin kampuksella ti 13.1.2026, ja OJ päättyy etäopetuskertaan ma 16.3.2026. *Pakollinen osallistuminen etäopetukseen ti 24.2.2026 klo 12.30 - 15.45.
· Aktiivinen keskustelu ja debatti – Opiskelijat keskustelevat ja argumentoivat aiheesta opettajan fasilitoimana:
Ke 14.1. kampuksella käydään pienryhmissä keskustelua opettajan antamasta aiheesta.
*Pakollinen osallistumiskerta on ti 24.2.2026 klo 12.30 - 15.45, jolloin tehdään verkossa erilaisia suullisia harjoituksia pienryhmissä.
* Osallistuminen on suositeltavaa. Jos opiskelija ei voi osallistua kyseiseen harjoituskertaan, hän korvaa 4 oppitunnin poissa olonsa tekemällä korvaavat tehtävät yksin, ja tehtävät pitää palauttaa opintojakson aikana, jotta OJ:sta voi saada hyväksytyn arvosanan.
Opintojakso sisältää aikataulutettuja opetuskertoja seuraavasti (22 tuntia opetusta):
ti 13.1.2026 (2 tuntia klo 12.30 - 15.45 aikana) Kemin kampus
ke 14.1.2026 klo 8.15 - 11.45 Kemin kampus
to 29.1.2026 klo 12.30 - 15.45 Zoom-etäopetus
ti 10.2.2026 klo 8.15 - 11.45 Zoom-etäopetus
ti 24.2.2026 klo 12.30 - 15.45 (pakollinen) Zoom-etäopetus: suullisia harjoituksia pienryhmissä
ke 25.2.2026 (2 tuntia klo 12.30 - 15.45 aikana) Zoom-etäopetus
ma 16.3.2026 (2 tuntia klo 8.15 - 11.45 aikana) Zoom-etäopetus
- Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on suositeltavaa. Zoom-etäopetuksesta jää videotallenne, joka opiskelijan tulee katsoa jälkikäteen, mikäli hän ei voi osallistua kyseiseen etäopetuskertaan.
Opiskelu sisältää lähipetusta kampuksella, verkkoluentoja, suullisia ja kirjallisia harjoitustehtäviä verkossa, käänteistä opetusta, arvioitavan ryhmätehtävän tekoa ryhmän itse sopimana aikana sekä arvioitavien oppimistehtävien tekoa itsenäisesti.
· Käänteinen oppiminen (Flipped Classroom) – Opiskelijat tutustuvat aiheeseen etukäteen ennakkotehtävien avulla (esim. katsomalla opetusvideoita), ja seuraavassa etäopetuskerrassa keskitytään opitun soveltamiseen tekemällä verkossa pienryhmissä harjoitustehtäviä aiheesta oppituntien aikana.
· Reflektio – Opiskelijat reflektoivat oppimistaan.
Opintojaksolla kirjoitetaan Lapin AMKin esseeasiakirjapohjaan Puheviestintätaitojen kehittämissuunnitelma, joka on arvioitava oppimistehtävä. Esseessä opiskelija arvioi omia puheviestintätaitojaan ja tekee suunnitelmaa, miten hän voisi kehittyä taidoissaan.
- Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.
Opintojaksolla harjoitellaan asiantuntijapuheenvuoron perusteita sekä monipuolista argumentointia ja laaditaan asiantuntijan videopuhe jostakin sosiaalialaan liittyvästä aiheesta.
·Itseohjautuva ryhmätyö – Opiskelijat määrittelevät itse työnjaon, tavoitteet ja aikataulut.
Opintojaksolla tehdään 4 opiskelijan ryhmissä ryhmätehtävä, joka on arvioitava oppimistehtävä.
· Vertaispalaute – Opiskelijat antavat ja vastaanottavat palautetta toisiltaan kehittyäkseen.
Opintojaksolla opiskellaan palautteen annon perusteita ja opiskelijat antavat vertaispalautetta puhevideoesityksistä ja ryhmien videoesityksistä Moodlen keskustelualueella.
Arvioitavat oppimistehtävät:
essee: kirjallinen osuus: 0 - K5. yksilötehtävä
essee: suullinen osuus/sisältö: 0 - K5. yksilötehtävä
asiantuntijan videopuhe: 0 - K5. yksilötehtävä
ryhmän videoesitys: 0 - K5. ryhmän jäsenille sama arvosana
Opintojakson arvosanan muodostuminen:
Oppimistehtävien arvosanat lasketaan yhteen ja jaetaan neljällä, jotta saadaan tehtävien keskiarvo. Keskiarvon mukaan tulee koko OJ:n arvosana: desimaaliluvut pyöristetään ylöspäin (esim. 3,6 tuottaa arvosanan H4).
Oppimistehtävät ja arviointi käydään läpi OJ:n aloituskerralla, ja niiden ohjeet ja perusteet löytyvät Moodle-oppimisympäristöstä sekä Pepistä.
Suulliset oppimistehtävät (videopuhe ja ryhmän videoesitys) arvioidaan kuukauden kuluessa niiden palautuspäivästä, joka on pe 27.2.2026 (huom. opettajan vapaaviikko vko 10). Opiskelijan tulee katsoa vähintään kolme puhevideota ja kaikkien toisten ryhmien palauttamat videotehtävät itsenäisen työskentelyn viikolla (vko 10 ma 2.3. - pe 6.2.2026) ja antaa palautetta niistä Moodlen keskustelualueilla. Tehtävien arvosanat näkyvät Moodlessa kirjallisten tehtävien palautuskansioissa ja/tai Moodlen arviointikirjassa. Opintojakson arvosana merkitään Peppi-järjestelmään kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.
Kaikki arvioitavat oppimistehtävät on oltava palautettuna viimeistään ensimmäisen palautusjakson päättyessä eli su 22.3.2026.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia:
Punainen – Kielletty, ei saa käyttää: Tekoälyn käyttö on kielletty.
**Tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja
taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.
** Tuotos tarkoittaa opiskelijan tuottamaa lopullista työtä tai osaamista, joka vastaa annetun oppimistehtävän tavoitteita. Tällä OJ:lla oppimistehtävät ovat essee, videopuhe ja ryhmän videoesitys.
Kirjallisessa oppimistehtävässä (essee) opiskelija osoittaa osaamistaan Lapin AMKin asiakirjojen käytössä, suomen kielen hallitsemisessa sekä Lapin AMKin lähdeviittausmerkintöjen muodostamisessa. Opiskelijan tulee itse kirjoittaa oppimistehtäviensä teksti, jotta vaadittuja taitoja voidaan arvioida.
Oppimistehtävässä (essee) opiskelijan tulee pohtia omaa osaamistaan suhteessa tehtävänantoon.
Tehtävässä arvioidaan opiskelijan kykyä reflektoida omia tietojaan ja taitojaan. Tekoäly ei voi asettua opiskelijan rooliin.
Opintojakson opettajan perustelut tekoälyn käytön kieltämiseen:
Aloittavan korkeakouluopiskelijan tulee ensin itse harjoitella luotettavien lähteiden hakua ja käyttöä sekä akateemisen tekstin ja puheen tuottamista, jotta hän voi myöhemmin arvioida tekoälyn tarjoamaa tietoa tekstiä sekä hyötyä tekoälyn käytöstä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä. Kirjallisen tehtävän palautus Moodlessa palautuskansioon. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa Moodlen keskustelualueille.
* Tehtävien palautus opintojakson aikana 13.1.2026 - 22.3.2026. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty.
** Toinen palautusjakso on 23.3. - 31.5.2026 (arviointi ennen opettajan kesävapaata). Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2.
*** Kolmas palautusjakso on 1.6.2026 - 10.12.2026: palautuksen ehdoton takaraja (arviointi ennen opettajan jouluvapaata). Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty ja se on suoritettava uudestaan kokonaisuudessaan (5 op toisessa toteutuksessa).
Jokaisessa arvioitavassa oppimistehtävässä on kolme suorituskertaa, mikäli ko. tehtävä on hylätty. Opettaja antaa kirjalliset perustelut, miksi tehtävä on hylätty, ja ohjeet, mitä tulee korjata tai täydentää tehtävään.
**** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi syyslukukauden 2026 aikana (tehtävät palautettu viim. 10.12.2026 ja väh. T1-arvosana ko. tehtävistä), tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan toisessa toteutuksessa, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö).
**Palautuspäivä on 10.12.2026, jotta opettaja ehtii arvioida opintojakson suorituksen ennen joululomaa.
Hyväksytysti suoritetun opintojakson (väh. T1) arvosanaa on mahdollista koettaa korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti. Korotuksesta sovitaan OJ:n opettajan kanssa. Korotusta voi koettaa yhden kerran. Se tapahtuu tekemällä opettajan toimittamat ns. korotustehtävät, jotka tulee suorittaa riittävän hyvillä arvosanoilla, jotta OJ:n kokonaisarvosanaa voidaan korottaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen etäopetukseen, jossa on opettajan luento-opetusta ja tehdään yhteisöllisiä harjoitustehtäviä tai katsomalla tallenteet omien aikataulujesi mukaisesti ja tekemällä harjoitustehtävät itsenäisesti. (Huomaa pakolliset palautettavat oppimistehtävät ja pakollinen harjoituskerta /suulliset harjoitukset).
Kampusopetusta ei lähetetä videoyhteydellä eikä sitä tallenneta, vaan kyseisen opetuspäivän aiheet opiskelijan tulee opiskella itsenäisesti, mikäll hän ei pysty osallistumaan opetukseen Kemin kampuksella.
Pakolliset suulliset pienryhmäharjoitukset (Zoom-etäopetuskerta ti 24.2.2026) opiskelja voi korvata tekemällä yksin opettajan määräämät tehtävät ja palauttamalla ne vaadittuna aikana. Ne arvioidaan hyväksytty/hylätty, ja ne on oltava tehtyinä, jotta opiskelija voi saada hyväksytyn arvosanan koko OJ:sta. Osallistumista suositellaan, koska tarkoitus on tehdä pienryhmissä suullisia keskusteluharjoituksia. Poissa olosta tulee ilmoittaa opettajalle ennen kyseistä pienryhmäharjoituskertaa.
Aiemmin hankitun osaamisen (AHOT) osalta:
Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen aiemmilla viestinnän korkeakouluopinnoillasi. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun https://lapinamk.fi/opiskelijalle/opintojen-sisalto/opintojen-hyvaksilukeminen-hot/.
MIkäli haet hyväksilukua tästä opintojaksosta ja saat siitä hyväksiluvun, lähetä tieto asiasta opettajalle sähköpostitse.
paivi.hietala@lapinamk.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Opiskelu kampuksella: 6 tuntia
o Lukujärjestyksen mukainen verkko-opiskelu: 16 tuntia
o Itsenäinen oppiminen ja valmistautuminen: 10 tuntia (materiaalien opiskelu, ennakkotehtävät)
o Ryhmätyö : 20 tuntia (ryhmän videoesitys opettajan antamasta aiheesta)
o Yhteisöllinen oppiminen / vertaispalautteen antaminen toisten opiskelijoiden asiantuntijapuhevideoista sekä ryhmien videoesityksistä itsenäisen työskentelyn viikolla: 8 tuntia
o Arvioitavat oppimistehtävät / yksilötehtävät (materiaalin opiskelu ja tehtävien teko): 75 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin.
Tyydyttävä (1-2)
Puheviestintä:
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen
Kirjoitusviestintä
Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.