Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen (10op)

Toteutuksen tunnus: K702G014-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 01.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.12.2025 - 23.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Anne Puro
Anne Jokelainen
Vastuuopettaja
Anne Jokelainen
Opintojakso
K702G014

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Viikkokohtainen jaksotus

Viikko 3-4: Johtamisen mallit/Kirjallisuuspiiri
Viikko 5-6: Teoreettiset näkökulmat, käytännön sovellukset ja harjoitustehtäviä
Viikko:7-9:Teoreettiset näkökulmat, käytännön sovellukset ja harjoitustehtäviä

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän. Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa. Opiskelija osaa soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä. Opiskelija analysoi ja arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Suoritustavat

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä ennen kontaktiopetuksen alkamista. Opiskelu toteutuu etä- ja lähikontakteissa ja itsenäisenä työskentelynä kontaktiopetusten välissä.

Sisältö

Hyvän hallinnon periaatteet
Strategisen johtamisen periaatteet
Hallintoa ja työhyvinvointia säätelevä ohjaus- ja kontrollijärjestelmä
Työhyvinvointi ja sen johtaminen
Työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen
Laadunhallinta ja taloushallinto
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinot
Työyhteisön kehittäminen, rahoitus, toteutus ja arviointi
Organisaatioviestintä

Aika ja paikka

Opintojakso kontaktiopetuksineen toteutuu ajalla 12.1.2026-23.2.2025. Opintojakso käynnistyy kuitenkin ennakkotehtävällä 15.12.2025 alkaen.

Opintojakso toteutuu etäopetuksena Zoomissa, sekä kontaktiopetuksena Kemin kampuksella. Opintojaksoon sisältyy opiskelijan itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä.

Opiskelet sekä kampuksella että verkossa seuraavasti:

Ma. 12.1.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom-etäwebinaari
Ti. 13.1.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom-etäwebinaari
Ma. 26.1.2026 klo 8.15-15-45 Kemin kampuksella-käytännön harjoituksia
Ti. 27.1.2026 klo 8.15-15.45 Kemin kampuksella-käytännön harjoituksia
Ma. 9.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom-etäwebinaari ja käytännön harjoituksia
Ti. 10.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom-etäwebinaari ja käytännön harjoituksia
Ke. 11.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom-etäwebinaari ja käytännön harjoituksia
Ma. 23.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom-etäwebinaari ja käytännön harjoituksia

Oppimateriaalit

Toivo-ohjelma https://soteuudistus.fi/toivo-ohjelma + video https://youtu.be/pUmsWCvAR0A



Valtava-hanke https://thl.fi/documents/920442/6748650/Tietoarkkitehtuurin_ohry_valtava-2-status_Rotsa.pdf/9f8c6df2-53f7-7f24-4872-8274d851877b?t=1641997203905 



Ikäihmisten palveluiden johtaminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Tiedolla johtaminen/Satu Kangas, video n. 34min https://youtu.be/tXYc-5XxQSw



Järjestötieto hyvinvointialueiden tietojohtamisessa, STM:n raportteja 2021, https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163720/STM_2021_37_rap.pdf?sequence=1&isAllowed=y



Osallistava tiedolla johtaminen, Veto- ja pitovoimaa kotihoitoon-hanke https://www.essote.fi/wp-content/uploads/sites/2/2022/01/finalveto_ja_pitovoimaa_kotihoitoon_osallistavaa_tiedolla_johtamista_kehittamalla.pdf



Senioripuhetta, Vanhustyön johtaminen, Jaakko Valvanne, video n. 40 min. (useita pätkiä) https://youtu.be/QgHQZ8VEhy0



Palveleva johtajuus, Geroblogi, Metropolia https://blogit.metropolia.fi/geroblogi/2022/05/02/palveleva-johtajuus-avain-vanhustyon-vetovoimaisuuteen/


Opetusmenetelmät

Opintojakso opiskellaan monimuoto opiskeluna, jossa yhdistyvät kontaktipäivät kampuksella sekä etäopiskelupäivät. Opintojakson oppimisympäristönä toimii Moodle.

Opintojakso alkaa 15.12.2025 ennakkotehtävällä ja päättyy 23.2.2026.

Opetuksessa hyödynnetään käänteisen opetuksen pedagogista mallia, jossa opiskelijan rooli aktiivisena oppijana korostuu. Lisäksi opetuksessa toteutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen vuorovaikutteisuutta, opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan.

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia:

Ma. 12.1.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom
Ti. 13.1.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom
Ma. 26.1.2026 klo 8.15-15-45 Kemin kampuksella
Ti. 27.1.2026 klo 8.15-15.45 Kemin kampuksella
Ma. 9.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom
Ti. 10.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom
Ke. 11.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom
Ma. 23.2.2026 klo 8.15-15.45 Etänä/Zoom

Aktiivinen osallistuminen oppitunneille on suositeltavaa, sillä kontaktitunnit sisältävät vertaisoppimista, jota tallenne ei voi korvata.

Opiskelu sisältää käänteistä opetusta, verkkoluentoja ja käytännön harjoituksia.

Opintojaksolla hyödynnetään Zoomia,Teams- sovellusta, Moodlea

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on tietyiltä osin sallittu. Tästä tarkempi ohjeistus eri tehtävien yhteydessä Moodlessa.

Kaikki opintojakson tehtävät on oltava palautettuna/tehtynä viimeistään 23.2.2026.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö: työelämän johtamisen ja työhyvinvoinnin asiantuntijoita yksityiseltä, julkiselta ja kolmannelta sektorilta vierailijoina mahdollisuuksien mukaan.

Teoriaopintojakson jälkeen pääset suorittamaan johtamisen harjoittelua. Harjoitteluun pääseminen edellyttää teoriaopintojen hyväksyttyä suorittamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavat tehtävät:

- Kirjallisuuspiirin referaatti ja sen esittäminen muulle ryhmälle
- Oman henkilökohtaisen johtamisen ja esihenkilötyön käyttöteorian rakentumisen kuvaaminen
- Ryhmätehtävä: Case- teorian rakentaminen johtamisen teemaan liittyen
-Tutkimukseen perehtyminen
-Työturvallisuusaiheeseen perehtyminen


Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella, jotka arvioidaan arviointiasteikolla Hylätty-K5.
Opintojakson muut tehtävät arvioidaan asteikolla Hylätty-Hyväksytty.

Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.

Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen opetukseen kampuksella sekä etäwebinaareissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, eli noin 270 opiskelijan työtuntia. Opintojakso käynnistyy 15.12.2025 ennakkotehtävällä, jonka opiskelijat saavat edellisen opintojakson lopussa. Opintojakso sisältää itseopiskeltavaa materiaalia ja tehtäviä, joita opiskelijat työstävät itsenäisesti ja/tai ennen yhteisiä kontaktipäiviä.

Opiskelijalta edellytetään aktiivista aineistoon ja aiheisiin perehtymistä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajien ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti aiheita työstäen. Näin opiskelijan oma vastuu ja rooli aktiivisena osallistujana ja oppijana korostuu.

Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
-Lukujärjestyksen mukainen lähi- ja etäopetus 64h
-Parityöskentely verkossa 40h
-Itsenäinen työskentely 166h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.

1-2
Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön, ja osaa ohjattuna toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä.
Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää ohjatusti hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä. Opiskelija tunnistaa omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa ehdottaa ja perustella työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön, ja osaa arvioida niiden toteutumista ja merkitystä eri näkökulmista.
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa kuvata laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä.
Opiskelija osaa arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa kuvata työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa ehdottaa, perustella ja suunnitella työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön, ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti niiden toteutumista ja merkitystä eri näkökulmista.
Opiskelijaosaa toimia itsenäisesti hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä.
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija analysoi ja arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa ehdottaa, perustella, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Esitietovaatimukset

Hyväksytty suoritus opintojaksoista:
- K702G002 Monitieteinen gerontologiaosaaminen
- K702G011 Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus
- K702G012H Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
- K702G013 Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen

Lisätiedot

Sinun tulee ilmoittautua opintojaksolle Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saat Moodle-oppimisympäristön käyttöösi viikkoa ennen toteutuksen alkua automaattisesti.

Siirry alkuun