Työllistymisen tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S030-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2026 - 30.08.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 31.08.2026 - 25.10.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Martti Ainonen
- Opintojakso
- K701S030
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lähi- ja virtuaaliopetuksen jaksotus vahvistetun lukujärjestyksen mukaisesti.
Moodle alustalla työskentelyä opetuksen toteutuksen aikana itsenäisesti ja ryhmässä.
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee työmarkkinoiden toimintalogiikan ja tietää työllistymiseen liittyvät palvelut ja palveluprosessit
• tietää työllistymiseen liittyvän keskeisen lainsäädännön
• osaa tukea ja ohjata työllistymiseen ja ammatillisen polun etsimiseen liittyvissä kysymyksissä.
Sisältö
• työvoimapolitiikka
• työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
• työllistymistä tukevien palveluiden (myös digitaaliset palvelut) ja työllisyyspalveluiden prosessit, asiakasryhmät ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö
Aika ja paikka
Opetus monimuoto toteutuksella (sisältää lähi- ja verkkototeutusta).
Opintojakso alkaa 31.08.2026 ja päättyy 25.10.2026. Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia sekä verkossa että Kampuksella Kemissä.
xx,xx verkko
xx xx Kampus/Kemi.
xx,xx verkko
xx xx Kampus/Kemi.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Esim. Suositeltavia lähteitä ovat:
-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys.
-Koivunen, T., Sippola, M., Melin, H. (2023). Työ elää: Murroksia, trendejä ja muutoksen suuntia Suomessa. Gaudeamus.
-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.
-Palmgren, M., Ainonen, M., Hirvonen, J., Puisto, I. (2023). Lapin sosiaalinen kädenjälki: Yhteinen toimintamalli työn ja tekijöiden kohtaamiseen. Lapin ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-501-4
- Salmi, E. & Savela-Vilmari, K. (toim.) (2021) Yhteiskunnallinen yrittäjyys suomessa malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu. DIAK työelämä 24. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-387-2
-Moodlessa oleva materiaali
Verkkosivuja:
-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle- oppimisympäristössä sekä luokkahuoneessa Kemin kampusella. Opetusmenetelminä ovat aktiivinen keskustelu ja debatti, ongelmalähtöinen oppiminen, vertaisarviointi ja reflektio sekä tutkiva oppiminen.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota ei esimerkiksi tallenne voi korvata.
Moodle alustalla on toteutuksen aikana suoritettava itsenäinen referaatti tehtävä ja joustavasti ajan suhteen toteutettava keskustelutehtävä.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu, saa käyttää, pitää kertoa (keltainen), mutta lopputentissä käyttö kielletty, ei saa käyttää (punainen).
Opintojaksolla hyödynnetään ZOOM- sovellusta ja Moodlea. Opiskelussa tarvitaan ns. office -ohjelmisto (MS, Linux) opiskelijan omien tehtävien tekemiseen ja esittämiseen.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.
Opintojakso arvioidaan teematehtävien (hyväksytty/hylätty) ja lopputentin (0-5) suoritusten perusteella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työllistämisen tuen palveluissa työskentelevää asiantuntijjaa pyydetään mahdollisuuksien mukaan kertomaan työstään toteutuksen aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opetuksen päätyttyä aikarajoitteinen verkkotentti Moodle alustalla. Tenttien ajankohdat sovitaan opetuksen aloituksessa.
Tentti sisältää 15 min kestävän monivalintaosion ja 2h kestävän itsenäisen esseen kirjoittamisen.
Arvosanan korotus ja hylätyn arvosanan uusinta:
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti verkkotenttinä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit saada opinnoista ns. hyväksiluvun osittain tai kokonaan Lapin AMK:n hyväksymien periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on tenttiä suositeltava lähdekirjallisuus soveltuvin osin EXAM -tenttinä. Tentin ajankohta sekä tentittävä lähdemateriaali sovitaan toteutuksen ajankohdalle (31.8. - 25.10.2026) opiskelijalle sopivana ajankohtana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ jakaantuu kontakti- ja etäopetukseen osallistumiseen 25 h
Moodle alustalla työskentelyyn ja tehtävien tekoon siellä 80 h
Valmistautumiseen ja osallistumiseen tenttiin 25 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää mekaanisesti ilmiöissä ja tilanteissa
- tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän ymmärtää käsitteiden välisiä suhteita ja merkityksiä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja asioissa
- opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita soveltaa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa jonkin verran tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä asiantuntevasti erilaissa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- analysoi ja perustelee toimintaa monipuolisesti ja kriittisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.