Perhetyö (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S026-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2026 - 30.08.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 31.08.2026 - 25.10.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Merja Hjulberg
- Johanna Majala
- Opintojakso
- K701S026
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
• tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
• tunnistaa perhetyön roolin monitoimijaisessa verkostossa.
Sisältö
• perhemuodot
• perhetyön teoreettiset lähtökohdat
• perhetyö osana palvelujärjestelmää
• perhetyön eri muodot
• lapsi- ja perhetyön menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää keskeiset perhelähtöiset työmenetelmät ja osaa joiltakin osin soveltaa niitä asiakastyössä
- tietää keskeisiä perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- tietää perhetyön ammatillisen roolin monitoimijaisessa verkostossa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa perustella keskeisten lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien valintaa
- osaa kuvata erilaisia perhetyön työmuotoja ja selittää niitä koskevia taustateorioita
- ymmärtää perhetyön roolin merkityksen monitoimijaisessa verkostossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa soveltaa taustateorioita perhetyön työmuotojen valinnassa
- osaa soveltaa perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa analysoida ja vertailla perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla perhetyön roolia ja merkitystä monitoimijaisessa verkostossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa kriittiseen ja kokonaisvaltaiseen analyysiin pohjautuen perhetyön työmuotoja ja kehittää toimintaa taustateorioita hyödyntäen ehdottamalla uusia näkökulmia lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien käyttämiseen
- osaa kriittisesti arvioida perhetyön työmuotojen soveltuvuutta eri asiakastilanteisiin ja ehdottaa uusia näkökulmia taustateorioiden pohjalta perhetyön työmuotoihin
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa ehdottaen uusia näkökulmia.