Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyön toimintaympäristöt ja tukiverkostot (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S033-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 17.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.03.2026 - 13.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tarja Jussila
Opintojakso
K701S033

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Viikkokohtainen jaksotus:
- Viikko 1-2: Asenne- esteettömyys suhtautumistapana ja kehittämisen lähtökohdat
- Viikko 3-4: Vammaisten henkilöiden oikeudet ja myönteinen tunnistaminen
- Viikko 5-6: Alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistyö.

Tavoitteet

Opiskelija
• omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluja yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa
• tuntee vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja lainsäädännön
• tunnistaa laadukkaan toimintaympäristön ja tukiverkoston merkityksen vammaistyössä.

Sisältö

• asenne-esteettömyys suhtautumistapana vammaistyössä
• vammaisten henkilöiden oikeudet, vammaispoliittiset ideologiat ja lainsäädäntö
• myönteinen tunnistaminen
• alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistyö

Aika ja paikka

Kevät 2026; 2.periodi. Kontaktitunnit zoomissa.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa. 


Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle -oppimisympäristössä.
Opintojakso alkaa 18.3.26 ja päättyy 13.5.26
Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa (zoom):
18.3.26 klo 8.15-11.45
1.4.26 klo 8.15-11.45
13.4.26 klo 8.15-11.45
30.4.26 klo 8.15- 11.45 ja
13.5.26 klo 8.15- 11.45
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille (zoom) on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.
Opiskelu sisältää ennakkotehtävän, vuorovaikutuksellista luennointia, ryhmäkeskusteluja, yksilö- ja ryhmätehtäviä, vammaistyön toimintaympäristöön tutustumista ja tutkivaa oppimista.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu, saa käyttää, pitää kertoa (keltainen).
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien suoritusten perusteella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan oppimistehtäviä yhteistyössä vammaistyön toimijoiden sekä yhteistyötahojen kanssa sekä suoritetaan vierailukäynti vammaistyön yksikköön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen useilla eri tavoilla, esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena jne. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun: Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:

- Lukujärjestyksen mukaiset kontaktitunnit zoomissa 20h.
- Itsenäinen työskentely 115h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa teoriaperustaan liittyvää käsitteistöä ja lainsäädäntöä, joita hän käyttää mekaanisesti ilmiöissä ja tilanteissa
- omaa joitain valmiuksia yhteistyöhön vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tietää osittain teoriaperustaan liittyvää käsitteistöä ja lainsäädäntöä ja ymmärtää niiden soveltuvuuden ilmiöihin ja tilanteisiin
- omaa valmiuksia yhteistyöhön vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää teoriaperustaan liittyvää käsitteistöä ja lainsäädäntöä, joita hän osaa soveltaa ilmiöissä ja tilanteissa
- omaa valmiudet yhteistyöhön vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää hyvin teoriaperustaan liittyvää käsitteistöä ja lainsäädäntöä, joita hän soveltaa hyvin ilmiöissä ja tilanteissa
- omaa hyvät valmiudet yhteistyöhön vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- tietää teoriaperustaan liittyvää käsitteistöä ja lainsäädäntöä erinomaisesti ja osaa soveltaa sitä ilmiöissä ja tilanteissa
- omaa valmiudet kriittiseen arviointiin ja kehittävään yhteistyöhön vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa.

Siirry alkuun