Työyhteisön rakenne ja toiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S016-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 20.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 21.01.2026 - 26.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Virpi Piira
- Opintojakso
- K701S016
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetuskerrat jaksotetaan opintojakson osaamistavoitteiden ja sisällön mukaisesti.
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee erilaisia työyhteisöjen organisoitumis- ja toimintatapoja
• osaa työskennellä työyhteisössä tavoitteellisesti sekä hyvin toimivan työyhteisön periaatteiden mukaisesti
• tietää monimuotoisen ja -kulttuurisen tiimityöskentelyn periaatteet ja oman osuutensa toimivan tiimin muodostamisessa.
Sisältö
• työn organisaatiomallit
• monimuotoiset tiimit ja tiimityöskentely
• työelämätaidot ja osaaminen
• viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
• työhyvinvointi ja työturvallisuus
Aika ja paikka
Kevään 2026 lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Suositeltavia kirjallisuuslähteitä ovat:
Manka, M. & Manka, M. 2023. Työhyvinvointi. 3., uudistettu painos. Helsinki: Alma Talent.
Sinokki, M. & Virtanen, P. 2025. Hyvinvointia työstä: Työhyvinvoinnin kehittäminen ja käytännöt. 2., uudistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma.
Spiik, K., Sillanpää, E. & Sillanpää, E. 2022. Yhteisöohjautuvuus: Yhdessäohjautuva tiimi. [Piispanristi]: Karlex Oy.
Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma.
Mönkkönen, K. & Roos, S. 2023. Työyhteisötaidot digiajassa. [Helsinki]: Gaudeamus.
Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan Moodle-oppimisympäristössä. Opetuskerrat ovat lukujärjestyksen mukaisina aikoina joko etäopetuksena Zoomissa tai lähiopetuksena Kampuksella. Opiskelijaa pyydetään tekemään ennakkotehtävä ennen ensimmäistä opetuskertaa.
Opetuskerroilla tehdään yhdessä opetuksen ohessa soveltavia tuntitehtäviä ja opetuskertojen välillä oppimistehtäviä. Opintojakson oppimistehtävinä on yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Opintojakson opetusmenetelminä ovat aktiivinen keskustelu ja debatti, ongelmalähtöinen oppiminen ja tutkiva oppiminen. Opintojaksolla hyödynnetään ARENEn liikennevalomallia.
Opintojaksolla on mahdollisuus henkilökohtaiseen opastukseen Teams-yhteydellä. Ajankohdat sovitaan tarpeen mukaan opiskelijakohtaisesti.
Opintojakson kaikkien oppimistehtävien viimeinen palautuspvämäärä on opintojaksolle merkitty päättymispvä ellei muusta sovita opintojaksolla. Opintojakso arvioidaan tutkintosäännön mukaisesti 4 vkon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan poissa live-opetuskerralta, opintojakson opetusosuus tallennetaan Zoom -opetuskerroilta. Poissaolosta johtuen, opiskelijaa pyydetään tekemään tuntitehtävä jälkikäteen osalta opetuskerroilta Moodle ohjeistuksen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään työelämä asiantuntijuutta mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppimistehtävien palautusajankohdat sekä uusintamahdollisuudet toteutuvat tutkintosäännön mukaisesti. Tarkennettu oppimistehtävien aikataulu ilmoitetaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä asiantuntijuutta mahdollisuuksien mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin.
Voit suorittaa opintojakson myös osaamisen näytöllä. Opinnollistamisessa ja osaamisen näytössä sinua ohjaaopintojakson opettaja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h, jonka tarkempi sisällöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää erilaisia työyhteisön organisoitumis- ja toimintatapoja
- osaa nimetä hyvinvoivan työyhteisön toimintaa ohjaavia keskeisiä tavoitteita ja periaatteita
- tietää tiimityöskentelyn periaatteita ja tunnistaa kulttuurin merkityksen sekä oman osuutensa toimivan tiimin vuorovaikutuksessa ja muodostamisessa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää erilaisten työyhteisön organisoitumis- ja toimintatapojen merkityksen työyhteisöjen toimintaan ja työn tekemiseen
- osaa selittää hyvinvoivan työyhteisön toimintaa ohjaavia tavoitteita ja periaatteita
- osaa selittää keskeiset tiimityöskentelyn periaatteet antaen esimerkkejä kulttuurin ja oman toiminnan osuudesta toimivan tiimin muodostamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa soveltaa käytäntöön tietoperustaa työyhteisöjen erilaisista organisoitumis- ja toimintatavoista
- osaa soveltaa hyvinvoivan työyhteisön ja työyhteisöjen toimintaa ohjaavien tavoitteiden ja periaatteiden tietoperustaa eri tilanteissa ja ymmärtää hyvinvoivan työyhteisön toimintaa ohjaavien periaatteiden merkityksen työyhteisöjen tavoitteellisessa toiminnassa
- osaa tehdä johtopäätöksiä tiimityöskentelyn periaatteiden pohjalta tiimityön toimivuudesta huomioiden kulttuuriset erot ja oman osuutensa tiimin muodostumisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida erilaisia työyhteisön organisoitumis- ja toimintatapoja ja niiden merkitystä työyhteisöön ja työn tekemiseen
- osaa analysoida ja vertailla erilaisten työyhteisöjen toimintaa hyvinvoivan työyhteisön tavoitteiden ja periaatteiden näkökulmasta
- osaa analysoida ja vertailla eri tiimien toimintaa tiimityöskentelyn periaatteiden ja kulttuurisen monimuotoisuuden toteutumisen näkökulmasta soveltaen tietoperustaa eri tilanteisiin ja reflektoiden ammatillisesti omaa toimintaansa ja sen vaikutusta tiimin työskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida, vertailla ja kehittää erilaisia työyhteisön organisoitumis- ja toimintatapoja ehdottaen uusia näkökulmia
- osaa kriittisesti arvioiden kehittää ja ehdottaa uusia näkökulmia työyhteisön toimintaan huomioiden hyvinvoivan työyhteisön tavoittet ja periaatteet
- osaa tietoperustaa hyödyntäen kriittisesti arvioida ja ehdottaa uusia näkökulmia monimuotoisen ja monikulttuurisen tiimin toiminnan kehittämiseksi sekä kuvata oman osaamisen kehittämistarpeita ja kehittämisen keinoja.