Siirry suoraan sisältöön

LUMA-kerhot (3op)

Toteutuksen tunnus: LKAS2202V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 31.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.04.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 24
Opettajat
Pekka Muotka
Opintojakso
LKAS2202V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa LUMA-tiedekasvatustoimintaa.
- osaa tehdä yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa tiedekasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
- osaa arvostaa omaa pedagogista asiantuntemustaan tehdessään yhteistyötä.
- osaa työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisessä yhteistyössä tai toimii yrittäjämäisesti toteuttaessaan tiedekasvatustoimintaa.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI
4 h harjoituksia
40 h yhteisöllinen työskentely: 16 h ohjaamista, 24 h suunnittelua
36 h yksilöllinen työskentely: 12 h kirjallisuuteen tutustumista, 24 h raportin kirjoittaminen

Suoritustavat

Opintojakson suoritus edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin, harjoituksiin liittyvien tehtävien suorittamista, tiedekasvatustoiminnan suunnittelua ja toiminnan toteuttamista, kirjallisuutta hyödyntävän raportin kirjoittaminen.

Sisältö

- LUMA-tiedekasvatustoiminnan suunnittelu.
- LUMA-tiedekasvatustoiminnan toteutus.
- Yhteistyö eri alojen asiantuntijoiden kanssa.
- Oman pedagoginen asiantuntijuuden tunnistaminen tiedekasvatustoiminnassa.
- Työskentely itsenäisesti tiedekasvatuksen asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisessä yhteistyössä tai yrittäjämäinen toiminta tiedekasvatustoiminnassa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- Osa suorituksista puuttuu.
- Tiedekasvatusaktiviteetit on toteutettu puutteellisesti tai virheellisesti tai raportti on hyvin pinnallinen, sisältää merkittävästi virheellisiä käsityksiä tai vastaa huonosti tehtävänantoa.

Hyväksytty
- Aktiivinen läsnäolo harjoituksissa ja ohjaustoiminnassa on toteutunut.
- Tiedekasvatuksen suunnittelu ja järjestäminen osoittavat tiedekasvatuksen ja käsiteltyjen aiheiden ymmärtämistä sekä kykyä toimia yhteistyössä asiatuntijoiden kanssa.
- Raportissa näkyy oma kasvu- ja oppimisprosessi.

Siirry alkuun