Siirry suoraan sisältöön

Musiikin luovan tuottamisen työtapoja (2op)

Toteutuksen tunnus: LAER1039V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Vesa Tuisku
Lenita Hietanen
Opintojakso
LAER1039V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa tunnistaa ja kuvailla erilaisia musiikin tekemisen ja tuottamisen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä työtapoja ja luovia kokeellisia menetelmiä sekä niihin liittyviä käsitteitä
- osaa hahmottaa säveltämisen, musiikillisten leikkien ja kokeilujen seka luovien ilmaisutapojen mahdollisuuksia musiikin opetuksessa
- osaa soveltaa erilaisia improvisoinnin ja säveltämisen tapoja omassa musiikillisessa ilmaisussa
- osaa soveltaa musiikkiteknologiaa musiikin tekemisessä ja tuottamisessa

Toteutustavat

Ryhmäopetus 20h. Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 34h.

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjattuun itsenäiseen työskentelyyn.
- Vaadittavien opinnäytteiden tekeminen hyväksytysti.

Sisältö

- musiikin säveltämisen ja tuottamisen yksilöllisten ja yhteisöllisten työtapojen sekä luovien kokeellisten menetelmien harjoittelemista.
- musiikkiteknologian sovelluksiin tutustumista.

Oppimateriaalit

978-952-01-0138-1 Kahlekuningaslaji: Laululyriikan käsikirja. Salo, Like, 2008.



978-952-01-1793-1 Kolmetoista kertaa kovempi – räppärin käsikirja. Miettinen, Salminen, Otava, 2019.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Ei hyväksytty
1 Välttävä

Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Opinnäytteissä ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja, mutta pintapuolisia ja ne voivat sisältää puutteita tai jonkin verran virheitä. Opinnäytetyöt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys opiskeltavasta aihealueesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä

Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opinnäytteissä on huolellisesti perusteltuja omia näkemyksiä. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu säännöllisesti toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia sekä kriittistä pohdintaa. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
Opiskelija on erittäin motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä ja luovaa pohdintaa, sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta.

Siirry alkuun