Musiikin elementit ja musisoinnin taitovaiheet (2op)
Toteutuksen tunnus: LAER1037V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Vesa Tuisku
- Lenita Hietanen
- Opintojakso
- LAER1037V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa musiikin elementtien merkityksen musiikissa ja sen opettamisessa suunnittelun ja kokeilemisen näkökulmista.
- osaa päätellä ja jäsentää laulamisen ja soittamisen haasteellisuutta ja monipuolisuutta musiikin elementtien, erityisesti rytmin, esitysnopeuden voimakkuusvaihteluiden ja moniäänisyyden muutosten näkökulmasta suunnittelemalla ja kokeilemalla.
- osaa havainnoida ja tulkita eri henkilöiden kokemusten erilaisuutta.
Toteutustavat
Ryhmäopetus 20h lähiopetuksena. Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 34h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjattuun itsenäiseen työskentelyyn sekä kurssin alussa esiteltävien vaadittavien opinnäytteiden laatiminen.
Sisältö
- Musiikin hahmottamista tarkastelemalla musiikin elementtejä (rytmi, melodia, harmonia, sointiväri, voimakkuus, esitysnopeus, muotorakenne) ja niissä tapahtuvissa muutoksissa kuunneltaessa ja musisoitaessa.
- Laulamisen ja soittamisen taitovaiheiden ideoimista, suunnittelemista, kokeilemista ja vertailemista.
- Reflektointia ja arviointia taitovaiheiden merkityksestä laulamisen ja soittamisen monipuolistamisessa ja musisoimisen haasteellisuuden vaihteluissa eriytettäessä opetusta oppilaiden tarpeiden ja etenemisen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden itse valitsemat pohjamateriaalit musiikin elementtien ja eri instrumenttien taitovaiheiden esittelemiseksi. Kurssilla erikseen sovittava kirjallisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty.
1 Välttävä
Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Opinnäytteissä ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja.
2 Tyydyttävä Opiskelija osallistuu oppitunneilla jonkin verran.
Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja, mutta pintapuolisia ja ne voivat sisältää puutteita tai jonkin verran virheitä. Opinnäytetyöt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys opiskeltavasta aihealueesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla aktiivisesti.
Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opinnäytteissä on päättelyyn perustuvia omia näkemyksiä.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.
4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu säännöllisesti toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä.
Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia sekä kriittistä pohdintaa.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija on erittäin motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä ja luovaa pohdintaa, sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta.
Esitietovaatimukset
LAPE0810 tai vastaavat tiedot ja taidot.