Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatuksen kokoava seminaari / vaihtoehto A (5op)

Toteutuksen tunnus: KERI0216V24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 11.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Katja Anttila
Tanja Äärelä
Opintojakso
KERI0216V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata konkreettisesti oppimisen ja koulunkäynnin tukea
- ymmärtää opetuksen eriyttämisen kaikkeen opetukseen kuuluvana keinona ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja moninaiset oppijat
- suunnitella ja laatia oppilaalle ja/tai oppilasryhmälle eriyttämissuunnitelman valitsemassaan oppiaineessa

Toteutustavat

- aloitusseminaari ja loppuseminaari (8 h)
- työskentely luokassa ja päiväkohtainen oppimispäiväkirja (50 h)
- eriyttämissuunnitelman laatiminen ja esittäminen (77 h)
Opetusprofiili: LÄHI

Suoritustavat

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- aloitusseminaariin osallistuminen tai alkutallenne ja loppuseminaariin osallistuminen
- aloituksessa ohjeistettujen tehtävien tekeminen
- työskentely (5 päivää) valitsemassaan 1–6 vuosiluokan opetusryhmässä havainnoiden opiskelua ja tuen toteuttamista, päiväkohtainen oppimispäiväkirja, eriyttämissuunnitelman laatiminen sekä esitys loppuseminaarissa

Sisältö

- oppimisen ja koulunkäynnin tuen perusteiden ja järjestämisen syventäminen eriyttämisen perusteita, periaatteita ja keinoja käytäntöön soveltaen
- päivittäiseen havainnointiin perustuva työskentely luokassa opettajan kanssa, reflektoivan päiväkirjan kirjoittaminen sekä eriyttämissuunnitelman laatiminen ja esittely

Aika ja paikka

Loppuseminaarit sovitaan aloitusseminaareissa.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija toistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä osaamatta soveltaa niitä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Opiskelijan teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi eivät osoita perustietoa syvällisempää ymmärrystä. Monialainen yhteistyö on puutteellisesti tai ei lainkaan huomioituna. Kurssisuoritus on kuvailevaa ja toistavaa, reflektio vähäistä tai pinnallista. Kurssisuoritus ei sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Opiskelija ei ole noudattanut ohjeistusta ja/tai osallistunut loppuseminaariin ja/tai kirjallisia tehtäviä ei ole toteutettu asianmukaisesti.

Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi osoittavat syvällistä lähtökohtien ja perusteiden ymmärtämistä ja niin inklusiivisen kuin erityispedagogisen arvomaailman sisäistämistä. Monialaisen yhteistyön merkitys tulee huomioiduksi tuen suunnittelussa. Opiskelija osaa erotella olennaisia asioita epäolennaisista sekä vertailla ja asettaa ulottuvuuksia vastakkain. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, kehittelemään uusia avauksia ja tarkastelemaan niitä kriittisesti pedagogisen tuen, eriyttämisen ja monialaisen yhteistyön näkökulmista. Eriyttämissuunnitelmassa on käytetty vaadittua kirjallisuutta ja muuta itse valittua oheismateriaalia ja yhteys teorian ja käytännön välillä on esitetty.

Esitietovaatimukset

erityispedagogiikan perusopintojen edeltävät opintojaksot KERI0210, KERI0211, KERI0212, KERI0213 ja KERI0214

Lisätiedot

Yhteydenotot: Katja Anttila

Siirry alkuun