Siirry suoraan sisältöön

Saamen kielen didaktiikka - Sámegiela didaktihkka (5op)

Toteutuksen tunnus: PSAA1103V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 31.07.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Opintojakso
PSAA1103V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

• osaa valita saamen kielen oppiaineen sisällöt siten, että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä
• ymmärtää saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• osaa soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi käytäntöä
• osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita
• osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6
• hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä ja -välineitä omassa opetuksessaan
• soveltaa tietämystään oppilaiden kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun

Toteutustavat

suurryhmäopetusta 30 h, itsenäinen ja yhteistoiminallinen työskentely 105 h

Suoritustavat

• aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (2 op) hyväksytty/hylätty
• harjoitustyöt (1 op) hyväksytty/hylätty
• tentti (2 op) 1-5/hylätty

Sisältö

• saamenpedagogiikka
• saamen kielen lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus
• kirjoittamisen ja tekstitaitojen opetuksen menetelmät ja käytänteet

Oppimateriaalit

Huhtanen & Puukko 2015. Saamen kielten opetus ja osaaminen https://karvi.fi/app/uploads/2016/04/KARVI_2116.pdf



Hirvonen, V. Njálmmalaš árbevierut kultuvrralaš árbevierru.



ČálliidLágádus. Čállinčiehka.



https://calliidlagadus.org/do/%c4%8d%c3%a1llin%c4%8diehka.html



Siri, Kirsten Karen M. N. 2019. “Dáppe ellet gielat bálddalaga”: Giellaoahpahus gaskadásis gos majoritehtagiella lea sámegiella ja minoritehtagiella dárogiella



https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2650358



Ravna E. 2019. https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2626064



Pettersen 2019. https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2627250



Aikio-Puoskari 2007. https://www.sgr.fi/sust/sust253/sust253_aikiopuoskari.pdf



OPH. Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kehittyvan-kielitaidon-tasojen-kuvausasteikko



Monella kielellä Suomen kunnissa. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/57577/978-951-39-7391-9.pdf?sequence=5



Aikio A.2008. Tarinat identiteetin luojana.



http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.695.805&rep=rep1&type=pdf#page=141



Kielikoulutuksen saavutettavuus. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/66348/1/978-951-39-7817-4.pdf



The indigenous Sami citizen and Norwegian national identity: tensions in curriculum discourses. Kristin Gregers Eriksen https://journals.hioa.no/index.php/human/article/view/2852/3046



Peltola ym. Saamelainen varhaiskasvatus nyt. Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa. 2019. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526222752.pdf



Oktavuohta. https://www.oktavuohta.com/opetusmateriaali-kirjallisuus


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin
kannalta puutteellisesti. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin
kannalta. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä. Opiskelija osoittaa osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Siirry alkuun