Saamen kielen didaktiikka - Sámegiela didaktihkka (5op)
Toteutuksen tunnus: PSAA1103V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 31.07.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Opintojakso
- PSAA1103V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
• osaa valita saamen kielen oppiaineen sisällöt siten, että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä
• ymmärtää saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• osaa soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi käytäntöä
• osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita
• osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6
• hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä ja -välineitä omassa opetuksessaan
• soveltaa tietämystään oppilaiden kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun
Toteutustavat
suurryhmäopetusta 30 h, itsenäinen ja yhteistoiminallinen työskentely 105 h
Suoritustavat
• aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (2 op) hyväksytty/hylätty
• harjoitustyöt (1 op) hyväksytty/hylätty
• tentti (2 op) 1-5/hylätty
Sisältö
• saamenpedagogiikka
• saamen kielen lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus
• kirjoittamisen ja tekstitaitojen opetuksen menetelmät ja käytänteet
Oppimateriaalit
Huhtanen & Puukko 2015. Saamen kielten opetus ja osaaminen https://karvi.fi/app/uploads/2016/04/KARVI_2116.pdf
Hirvonen, V. Njálmmalaš árbevierut kultuvrralaš árbevierru.
ČálliidLágádus. Čállinčiehka.
https://calliidlagadus.org/do/%c4%8d%c3%a1llin%c4%8diehka.html
Siri, Kirsten Karen M. N. 2019. “Dáppe ellet gielat bálddalaga”: Giellaoahpahus gaskadásis gos majoritehtagiella lea sámegiella ja minoritehtagiella dárogiella
https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2650358
Ravna E. 2019. https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2626064
Pettersen 2019. https://samas.brage.unit.no/samas-xmlui/handle/11250/2627250
Aikio-Puoskari 2007. https://www.sgr.fi/sust/sust253/sust253_aikiopuoskari.pdf
OPH. Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kehittyvan-kielitaidon-tasojen-kuvausasteikko
Monella kielellä Suomen kunnissa. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/57577/978-951-39-7391-9.pdf?sequence=5
Aikio A.2008. Tarinat identiteetin luojana.
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.695.805&rep=rep1&type=pdf#page=141
Kielikoulutuksen saavutettavuus. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/66348/1/978-951-39-7817-4.pdf
The indigenous Sami citizen and Norwegian national identity: tensions in curriculum discourses. Kristin Gregers Eriksen https://journals.hioa.no/index.php/human/article/view/2852/3046
Peltola ym. Saamelainen varhaiskasvatus nyt. Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa. 2019. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526222752.pdf
Oktavuohta. https://www.oktavuohta.com/opetusmateriaali-kirjallisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin
kannalta puutteellisesti. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin
kannalta. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä. Opiskelija osoittaa osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.