Siirry suoraan sisältöön

Empiiriset tutkimusmenetelmät erityispedagogiikassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KERI0321V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 31.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Opintojakso
KERI0321V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida tutkimuksen lähtökohtana olevia paradigmaattisia sitoumuksia ja niiden yhteyttä tutkimuksen käytännön toteutukseen
- tunnistaa laadullisen, määrällisen ja mixed methods -tutkimuksen erilaiset mahdollisuudet erityispedagogisten ilmiöiden tutkimisessa
- eritellä erilaisten määrällisten ja laadullisten tutkimusmenetelmien keskeisiä piirteitä, lähtökohtia sekä rajoituksia erityispedagogisessa tutkimuksessa
- analysoida tutkimusmenetelmien teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia empiirisessä tutkimuksessa.

Toteutustavat

Opintojakso on tarkoitettu niille erityispedagogiikan aineopintoja (35 op) opiskeleville, joilla ei ole aiempia tutkimusmenetelmäopintoja. Ko. opiskelijat suorittavat tämän opintojakson KERI0317 Täydentävä kirjallisuus -opintojakson (5 op) sijaan.

Suoritustavat

Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät (135 h).
Opetusprofiili: ETÄ 2

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu seuraaviin aiheisiin:
- tieteenfilosofia ja tieteellinen paradigma tutkimuksen menetelmällisten valintojen taustalla
- laadullinen, määrällinen ja mixed methods -lähestymistapa tutkimusmetodin valinnan taustalla
- erilaisten tutkimuksellisten lähestymistapojen tutkimusmenetelmät ja tutkimuskäytänteet
- erilaiset erityispedagogiset aineistot ja niiden analysointi

Oppimateriaalit

Suoritettavasta kirjallisuudesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa. Myös erityispedagogiikan alan väitöskirjat ja vertaisarvioidut erityispedagogiset tutkimusartikkelit, jotka tukevat opiskelijan omaa tutkimusaihetta ja/tai -menetelmää voidaan hyväksyä suoritettavaksi kirjallisuudeksi.


Opetusmenetelmät

Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
0 Essee on kapea-alainen, pinnallinen, puutteellinen ja/tai sisältää virheellisiä tietoja, väärinkäsityksiä tai negatiivisia asenteita. Erityispedagoginen ymmärrys valituista näkökulmista on vähäistä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Essee on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotos on sirpaleinen ja/tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti, toistaen ja luetteloiden. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Essee on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotos jää toistavalle tasolle. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä valitsemansa kirjallisuuden kontribuutiot, mutta soveltaminen erityispedagogiikan eri osa-alueilla on jää niukaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Essee osoittaa käsitteistön hallintaa ja ymmärtämistä sekä taitoa analysoida, perustella ja tehdä synteesiä teorioista ja sisällöistä. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa argumentoiden erotella olennaiset asiat epäolennaisista, vertailla ja asettaa vastakkain. Tuotos on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.

4 Essee osoittaa opiskelijan kykyä sisältöjen ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksittäisestä yleiseen ja tarkastelemaan erityispedagogisia ilmiöitä eettisesti ja tieteenalan arvosidonnaisuutta kunnioittaen. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Essee osoittaa opiskelijan kykyä argumentoituun, kriittiseen ajatteluun. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan erityispedagogisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä tutkimukseen nojaten. Tuotoksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Tuotos on eheä, huolella ja hyvin tuotettu kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Siirry alkuun